Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T12:36:16+01:00
Netykieta – zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta obowiązująca w sieci.


Dla grup i list dyskusyjnych są to:
* zakaz spamowania (m.in. wysyłania niechcianych linków do stron)
* zakaz wysyłania tzw. "łańcuszków szczęścia"
* nakaz zapoznania się z wykazem FAQ przed zadaniem pytania
* stosowanie się do reguł pisania obowiązujących w danej grupie (sposób kodowania polskich liter, zasad cytowania, możliwości wysyłania (lub nie) wiadomości formatowanych w HTML-u, możliwości dołączania (lub nie) plików binarnych, co zwykle jest szczegółowo opisane w FAQ danej grupy
* zakaz nadmiernego cross-postowania czyli wysyłania e-maili lub postów do kilku grup naraz
* zakaz wysyłania e-maili/postów do wielu osób naraz z jawnymi adresami poczty elektronicznej (stosujemy kopię ukrytą)
* zakaz pisania nie na temat (OT – OffTopic)
* zakaz pisania kilka razy z rzędu (szczególnie restrykcyjnie używany na forach posiadających funkcję edycji postu)
* zakaz toppostowania (odpowiadania nad cytowanym fragmentem)

Dla usług interaktywnych (IRC, komunikatory, czaty, fora dyskusyjne na stronach WWW):
* zakaz floodowania
* nakaz zapoznania się z FAQ danego kanału/forum/czatu i przestrzeganie zawartych tam zasad szczegółowych
* zakaz nagabywania (upartego łączenia się z) osób które sobie tego nie życzą
* zasady dotyczące znaków diakrytycznych – użytkownicy niektórych kanałów IRC nie życzą sobie używania polskich liter, natomiast na forach internetowych pisanie bez polskich znaków diakrytycznych bywa źle widziane; sprawy te regulowane są czasem przez lokalną netykietę lub FAQ,
* zasady korzystania z różnych języków na kanałach wielonarodowościowych
* zakaz ciągłego pisania wielkimi literami
* nakaz używania emotikon z rozwagą (mają być dodatkiem do tekstu, a nie główną treścią)
* na forach internetowych zwracamy się po nicku lub imieniu jeśli rozmówca wyraża na to zgodę. Nigdy samym nazwiskiem.

Przykłady zachowań sprzecznych z netykietą
* kłótnia internetowa
* trollowanie
4 5 4
2010-02-03T12:41:05+01:00
Netykieta jest to zbiór zasad kultury obowiązującej wszystkich w Internecie ("Internet" jest nazwą własną konkretnej, największej na świecie sieci, pisze się ją zatem dużą literą). Co chyba najgorsze, bardzo wiele osób nawet nigdy nie słyszało o czymś takim jak netykieta. Niniejsza netykieta nie jest zbiorem sztywnych nakazów, ma na celu uświadomienie, pouczenie i zwrócenie uwagi na pewne zachowania i sytuacje.

Służyć ma ona uświadomieniu bądź przypomnieniu pewnych zasad obowiązujących w bardzo już licznej społeczności internautów. A zasady służą nam wszystkim - mnie, Tobie i "im" - byśmy wszyscy mogli tworzyć zdrową społeczność w kraju (sieci) bez granic.
4 5 4