1. Kinga zbiera stare znaczki pocztowe. Sprzedała szesnastą część swojej kolekcji i jeszcze 2 znaczki. Zostało jej ni więcej niż 898 znaczków. Ile znaczków mogła mieć Kinga?

2. Kasjerka ma razem 76monet jednozłotowych, dwuzłotowych i pięciozłotowych. Dwuzłotówek ma o 25% więcej niż jednozłotówek, a pięciozłotówek o 24% więcej niż dwuzłotówek. Ile monet jednozłotowych ma kasjerka?

3. Matka jest 2 i pół razy starsza od córki, a różnica ich lat jest równa 30. Ile lat ma córka?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-03T13:41:04+01:00
2
x-1 y-2 z-5

x+y+z=76
y=x+25%x
z=y+24%y
y=1,25x
z=1,24y
z=1,24*1,25x
z=1,55x
x+1,25x+1,55x=76
3,8x=76/3,8
x=20
Odp: Kasjerka ma 20 monet jednozłotowych.
3
x - wiek córki
Wiek matki to y=2,5x

Układamy równanie:
2,5x-x=30
1,5x=30 |:1,5
x=20 :)

ODP: Córka ma 20 lat. :)

(można zrobić sprawdzenie:
Córka - 20 lat
Matka - 2,5x20=50

Różnica: 50-20=30
na 1 nie znam odpowiedzi mam nadzieje że pomodłam
10 3 10
2010-02-03T13:54:36+01:00
1. znaczki pocztowe-x
sprzedała 1/16x+2
pozostało jej=898 znaczków

x-(1/16x+2)=898
x-1/16x-2=898
16/16x-1/16x=898+2
15/16x=900/15/16
x=960
Odp:Kinga mogła mieć 960 znaczków.

2. wszystkie monety 76
jednozłotowych x
dwuzłotowych x+0,25x
pięciozłotowych x+0,25x+0,24(x+0,25x)

x+ x+0,25x+x+0,25x+0,24(x+0,25x)=76
3x+0,5x+0,24x+0,06x=76
3,8x=76/3,8
x=20
Odp:Kasjerka ma 20 monet jednozłotowych.

3. córka x
matka 2,5x
2,5x-x=30
1,5x=30/1,5
x=20
Odp: Córka ma 20 lat.
14 4 14