Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-02-03T14:34:23+01:00
W przyrodzie pełnią rolę destruentów przerabiając martwą materię organiczną i umożliwiając jej szybszy powrót do obiegu. Są też konsumentami( gł. wieloszczety) I i wyższych rzędów

w gospodarce człowieka użyźniają glebę ( na tej zasadzie co powyżej), gdyż szybciej powstaje próchnica są też używane do tworzenia kompostu i tym samym zmniejszania obj. odpadów organicznych oraz użyźniania gleby. Pijawki były stosowane w lecznictwie( puszczanie krwi)
W ewolucji pierścienice wytworzyły układ krwionośny( zamknięty) mają już celomę, występuje też cefalizacja. Od pierścienic pochodzą stawonogi i mięczaki.

Regeneracja – odtwarzanie przez rośliny i zwierzęta utraconych lub uszkodzonych części ciała, narządów, tkanek lub komórek.
Zapłodnienie krzyżowe występuje u ślimaków i pierścienic. U tych zwierząt narządy rozrodcze męskie i żeńskie rozwijają się w jednym osobniku
9 3 9
2010-02-03T14:35:20+01:00
1. znaczenie pierścienic:
- są pokarmem dla innych zwierząt wodnych.
- wykorzystywane jako nawozy np. nereidy japońskie.
- rozkładają szczątki organiczne, sprawiając, że ich obieg w przyrodzie jest znacznie szybszy.
- używane do tworzenia kompostu.
- oczyszczają wodę i ścieki.
- wykorzystywane do leczenia np. chorób krwi
- poprawiają żyzność gleby

2. zapłodnienie krzyżowe - to wymiana gamet między osobnikami tego samego gatunku, występuje u ślimaków, roślin kwiatowych i pierścienic.

regeneracja - odtwarzanie przez rośliny i zwierzęta utraconych lub uszkodzonych części ciała, narządów, tkanek lub komórek, może też oznaczać zdolność do odbudowy całego organizmu z oderwanego fragmentu ciała. Regeneracja możliwa jest tylko u organizmów o mało wyspecjalizowanej budowie.



41 4 41
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T16:32:11+01:00
*Znaczenie pierścienic
pierścienice,głównie dżdżownice,odgrywają ważną rolę w rolnictwie.Drążąc podziemne korytarze,aktywnie uczestniczą w mieszaniu się wierzchnich i głębszych warstw gleby ,odpowiadają również za jej napowietrzanie. Ich wydaliny są bogate w związki azotowe,dlatego dżdżownice uczestniczą w formowaniu i utrzymywaniu żyznych gleb. W ogrodnictwie są wykorzystywane do tworzenia kompostu. Uważa się,że taki kompost ma właściwości detoksykacyjne,czyli ułatwia glebom samooczyszczanie. Wprowadzenie go do gleby pobudza też wzrost roślin.Pierścienice maja ogromne znaczenie środowiskowe.Występują masowo,szczególnie w wodach,stanowiąc bazę pokarmową dla wielu zwierząt.
*zapłodnienie krzyżowe-polega ono na wymianie gamet męskich między dwoma osobnikami.
*regeneracja-odtwarzanie przez organizm zużytych,uszkodzonych lub utraconych części ciała:komórek,tkanek lub narządów ;)











36 3 36