Barwa oka u muszki jest cechą sprzężona z płcią.gen barwy czerwonej oka dominuje nad okiem białym.Skrzyżowano czerwonego samca z białooką samicą,(której rodzice samiec(ojciec)był białooki, a matka czerwonooka-heterozygota).Podaj fenotyp,genotyp i prawdopodobieństwo samców w pokoleniu f1.

2

Odpowiedzi

2010-02-04T14:24:13+01:00
Barwa oka muszki jest sprzęzona z płcią, to oznacza, że allel odpowiedzialny za barwę oka znajduje się na chromosomie X.
czerwonooki samiec: XA Y0
samica: Xa Xa

F1: krzyżówka genetyczna Xa Xa x XAYa
genotyp samców: XaY0
fenotyp: białooki
prawdopodobieństwo : 50 procent
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-04T14:37:17+01:00
B-oko czerwone
b-oko białe
(oznaczenia barwy oka należy napisać nad chromosomem X, ja piszę w nawiasach,bo nie mam innej możliwości )
genotyp matki muszki - X (B) X(b)
genotyp ojca muszki - X (b) Y
genotypy krzyżowanych muszek :
samica- X (b) X (b)
samiec- X(B) Y
Uzyskane genotypy i fenotypy potomstwa (F₁) :
2 × X(B) X (b)- samice,heterozygoty o czerwonych oczach
2 × X(b) Y - samce, o białych oczach
stosunek genotypowy wynosi 2 : 2
stosunek fenotypowy wynosi 2 : 2
Prawdopodobieństwo uzyskania samca wynosi 50%
1 5 1