Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T15:56:41+01:00
Jakieś dziwne wyniki mi wyszły...xd czy babcia moze mieć 24,2 lat a dziadek 96,8??...xd mogłam coś pokręcić...

x= babcia
y=dziadek

x+y=121 |*(-1)
x=y:1,25

-x-y=121
x=y:1,25
(metoda przeciwnych współczynników)

y=121:1,25
y=96,8
(podstawiamy do wzoru)
x+96,8=121
x=121-96,8
x=24,2

Babcia 24,2
Dziadek 96,8
3 1 3
2010-02-03T19:21:07+01:00
Zadanie nie łatwe, ale postaram się wytłumaczyć.

Podstawmy przykładowe dane:
wiek dziadka - 71
wiek babci - 50

71 + 50 = 121

Teraz 'kiedy dziadek był w wieku babci, był 1.25 raza starszy' .. tzn kiedy ?
w tym przypadku 21 lat temu ( 21 = 71 - 50), tzn:
71 - 21 = (50 - 21) * 1.25 - to nie prawda, ale to tylko przykład.. żebyś zrozumiał moje rozumowanie..

Teraz na literach:
wiek dziadka - x
wiek babci - y
x - (x-y) - wiek dziadka przed (x-y) laty
y-(x-y) - wiek babciprzed (x-y) laty

Na początku należy również założyć, że x>y
(dziadek musi być starszy od babci - to wynika z zadania)

x+y=121
x - (x-y) = [y-(x-y)] * 1,25

z drugiego równania:
y=(2y - x)* 1,25
y=2.5y - 1,25x
1,25x=1,5y
x=1,2y

Wstawiamy do pierwszego równania:
2.2y=121
y=55
x=121-55
x=66

Dziadek ma 66, a babcia 55 lat.
2 5 2