Odpowiedzi

2010-02-03T16:19:41+01:00
OŚWIECENIE
Oświecenie to okres w dziejach kultury europejskich w XVIII w. charakteryzował się wiarą w potęge ludzkiego rozumu. Ludzie wykształceni, czyli oświeceni będą mądrzejsi.

Wybitni myśliciele epoki oświecenia:
Wolter
Jean Jacques Rousseau
Monteskiusz

Przedstawiciele muzyki:
Joseph Haydn
Wolfgang Amadeusz Mozart
Ludwig van Beethoven














1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T16:24:05+01:00
To ja Renesans opisze xDD

RENESANS - to inaczej odrodzenie. To okres w dziejach kultury Europejskiej zapoczątkowany w XIV wieku we Włoszech. Artyści tego okresu nawiązywali do sztuki antycznej( starożytnej). Humaniści (łac.humanus-ludzkie) - byli filozofami i twórcami renesansu. Interesowali się głownie człowiekiem- jego ciałem, uczuciami i problemami. Głosili hasło " człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce ". Uważali, w przeciwieństwo do filozofów średniowiecznych że życie doczesne ( ziemskie) jest tak samo ważne, jak życie wieczne, dlatego każdy człowiek ma prawo przeżywać życie przyjemnie i wygodnie oraz dążyć do sławy i bogactwo. Zmiany w życiu codziennym w okresie renesansu polegały na budowaniu większych, wygodniejszych domów, zakładaniu przy domach ogrodów, zmianie jadłospisu ludzi bogatych ( spożywania większej ilości warzyw i owoców ), zwracaniu większej uwagi na zachowanie przy stole i nakrycie go, czytaniu większej ilości książek np: utwory opowiadające o ludzkich problemach, urządzaniu różnych spotkań, balów i zabaw oraz zmianie stroju ( kobiety zaczęły nosić długie, zdobione suknie, a mężczyźni krótkie kaftany i obcisłe spodnie). Twórcami sztuki renesansu byli: Leonardo da Vinci - autor obrazów takich jak: Ostatnia wieczerza, Mona Lisa, Dama z Łasiczką. ; Michał Anioł Buonarroti - autor fresk w kaplicy sykstyńskiej ; Rafael Santi - autor licznych przedstawień Madonny. Cechami sztuki renesansowej było budowanie kościołów oraz budynków świeckich. Budowle charakteryzowały się tym, że posiadały kopuły, balkony, arkady i krużganki. Portyki i kolumny pochodzące ze sztuki antycznej zostały również użyte do wykonania budowli w renesansie. Łuk ostry został zastąpiony łukiem półkulistym. Budowle były zdobione płaskorzeźbami i freskami czyli malowidłami ściennymi. Place zdobiły pomniki, rzeźby i fontanny. Artyści podkreślali również piękno ciała ludzkiego. Na obrazach w renesansie coraz częściej zaczęto przedstawiać ludzi, sceny z historii oraz sceny mitologiczne.


Uffff, mam nadzieje, że będzie ok.;)) xPPP

2 3 2