Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T16:54:15+01:00

przepis na sztuke
nie wiem czy o to ci chodzi ale omawialam juz czesc z tych zagadnien i mam nadzieje ze troche ci pomoge.jest to przepis wrozowany glownie na arystotelesowskich zalozeniach, z ktorych czesc obowiazuje do dzis. wg arystotelesa autor dobrego dziela teatralnego musi przestrzegac nastepujacych zasad:
1. decorum (odpowiedniosc) - sa 3 style pisania sztuk :
- wysoki, ktorym pisze sie tragedie, a jej boh byl czl wysoko urodzonym, mowil jez patetycznym i podnioslym
- sredni, ktorym pisano komedie
- niski, ktorym pisano dobre utwory, niekoniecznie teatralne
2. mimesis (naśladownictwo) - zalecal, zeby nasladowac rzeczywistosc; akcja sztuki powinna byc realna
3. katharsis (oczyszczenie) - widz powinien odczuc litosc i trwoge, wzruszyc sie do lez, powinien intensywnie wzbudzic w sobie uczucia, ktore od jakiegos czasu wywoluja u niego cierpienie, a nastepnie sie z nich wyzwolic. zasada ta obowiazuje do dzis
4. ironia tragiczna (nieszczesliwe zbladzenie) - los narzuca czl sytuacje bez wyjscia, powoduje, ze bedzie nieswiadomie czynil zlo i jeszcze zostanie za nie ukarany
5. tragizm - bohater staje przed wyborem 2-och wart rownorzednych moralnie i bez wzgledu na jego decyzje ponosi kleske
----------------

zasady ktore przetrwaly do dzis:
- boh charakteryzuje sie przez dzialanie
- b.szybka akcja, caly czas cos sie dzieje
- rozne perypetie, a co za tym idzie przeszkody
-scenariusz wg zasad arystotelesa
2010-02-03T17:10:46+01:00
W greckiej tragedji poinien pojawić się konflikt tragiczny,czyli istnienie dwóch różnorzędnych racji,między głównym bohaterem nie może dokonać wyboru.Dramat jest kategorią estetyczną,o podniosłym tonie,bohater nie zależnie o siły charakteru iod dobrych intencji sprowadza na siebie duży wysiłek.Stasimon jest to partia ruchu, a natomiast Epeisodion toczęśc którzy wykonują ją aktorzy,czyli inaczej nazywa się to dialog dwóch osób.Zadaniem jest opowiadanie o wydarzeniach że cośsię stało.


To powinno wystarczyć bo dalej niewiem!