W pracowni chemicznej znajduje się 120 g 15% roztworu siarczanu miedzi i 60 g 50% roztworu tej soli. Oblicz, jaką maksymalną ilość roztworu o stężeniu 30% można sporządzić przez zmieszanie tych dwóch roztworów.
Proszę o dokładne wyliczenie i wyjaśnienie mi jak to ma być .Dziękuję :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T20:51:27+01:00
1. przyjmuję, że zużyję całkowicie roztwór 50% i szukam ile 15% roztworu potrzebuję by uzyskać 30%:

pisze równanie na masę substancji:
15% * x + 50% * 60 = 30% * (x+60)
0,15x+30=0,3x+18
-0,15x=-12
x=80 ----> ok, nie może wyjść więcej niż mam (120g)

odp. masa roztworu 30% wynosi 80 + 60 = 140g

2. w wersji drugiej zakładam, że zużyję całkowicie roztwór 15% i szukam ile 50% potrzebuję dla uzyskania roztworu 30%
w tym przypadku powstaje równanie:
15% * 120 + 50% * x = 30% * (120+x)
18 + 0,5x = 36 + 0,3x
0,2x = 18
x = 90 -------> jest to za dużo, bo dysponujemy tylko 60 g 50% roztworu
ta wersja odpada...

6 3 6
2010-02-03T21:04:58+01:00
15% * x + 50% * 60 = 30% * (x+60)
0,15x + 30 = 0,3x + 18
-0,15x = -12
x = 80
Odp. Mmasa roztworu 30% wynosi 140g
3 3 3