Cześć. Mam do zrobienia zadanie z historii gdzie mam wypisać przedstawicieli oświecenia w polsce... dobrze by było aly wypisać ich a nie mówić kolejno jak to sie działo... prosze łopatologicznie... ten ten w tym i w tym zrobił to to i to ...

2

Odpowiedzi

2010-02-03T18:28:32+01:00
1. Stanisław Konarski - jeden z autorów polskiej reformy szkolnictwa.
2. Hugo Kołłątaj - przeprowadził reformę Akadamii Krakowskiej, której był rektorem.
3. Adam Naruszewicz - autor pierwszego polskiego podręcznika do historii i twórca nowoczesnej polskiej historiografii.
4. Jan i Jędrzej Śniadeccy (bracia) - prowadzili badania w zakresie fizyki, chemii i astronomii, a także studiowali zagadnienia pedagogiczne i językoznawstwo.
5. Stanisław Staszic - jeden z głównych ideologów polskiego oświecenia. Prócz działalności filozoficznej i politycznej interesował się również zagadnieniami gospodarczymi oraz geologią.
6. ksiądz Grzegorz Piramowicz - sekretarz Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych.
7. bracia Załuscy - założyli pierwszą bibliotekę publiczną, Bibliotekę Załuskich.
8. Wojciech Bogusławski - autor jednych z pierwszych polskich sztuk teatralnych.
9. Ignacy Krasicki - poeta epoki oświecenia; jego utworami były przeważnie satyry piętnujące wady i śmiesznostki ludzkie, np. "Myszeida", "Monachomachia", "Żona modna" itd.
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T20:30:48+01:00
Przedstawiciele oswiecenia:
* Wojciech Bogusławski – najwybitniejsza postać polskiego życia teatralnego czasów oświecenia
* Franciszek Bohomolec- polski jezuita, nauczyciel, redaktor, komediopisarz, poeta, publicysta, tłumacz, wydawca — jeden ze współtwórców polskiego Oświecenia
* Tadeusz Czacki – działacz oświatowy i gospodarczy, organizator Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Liceum Krzemienieckiego
* Jakub Jasiński
* Franciszek Salezy Jezierski
* Franciszek Karpiński
* Franciszek Kniaźnin – poeta, dramatopisarz
* Hugo Kołłątaj – wybitny działacz i publicysta, wokół którego skupiała się tzw. Kuźnica Kołłątajowska
* Stanisław Konarski – prekursor polskiego oświecenia
* Onufry Kopczyński
* Ignacy Krasicki
* Stanisław Leszczyński (Głos wolny wolność ubezpieczający)
* Samuel Bogumił Linde –prezes Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, twórca Słownika Języka Polskiego
* Adam Naruszewicz – poeta, tłumacz, historyk
* Julian Ursyn Niemcewicz –poeta, działacz niepodległościowy
* Jan Piotr Norblin
* Józef Maksymilian Ossoliński –pisarz, literaturoznawca, działacz kulturalny, organizator życia naukowego, twórca Zakładu Narodowego im.Ossolińskich
*Charles L.Montesquieu zwany Monteskiuszem
dzieli władzę państwową na:• ustawodawczą – stanowiącą prawa, ustawy (wszelkiego rodzaju parlamenty),
• wykonawczą – administrującą państwem (głowy państw, rządy),• sądowniczą – niezawisłe sądy.

* Grzegorz Piramowicz
* Stanisław August Poniatowski
* Stanisław Staszic – pisarz polityczny, działacz gospodarczy
* Jan Śniadecki – astronom, matematyk, filozof, twórca polskiej terminologii matematycznej
* Jędrzej Śniadecki – chemik,twórca polskiej terminologii chemicznej i pierwszego polskiego podręcznika chemii
* Stanisław Trembecki
* Tomasz Kajetan Węgierski
* Franciszek Zabłocki – poeta. najbardziej znany twórca polskiej komedii oświeceniowej sekretarz Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych
* Andrzej i Józef Załuscy – twórcy pierwszej polskiej biblioteki publicznej – Biblioteki Załuskich
* Denis Diderot= encyklopedia wydawana przez 34 lata (od 1751 r.) i Jeana d'Alamberta staje się symbolem epoki oświecenia
*Stanisław August (1764-1795),



http://www.sciaga.pl/tekst/36795-37-oswiecenie_w_polsce

tu masz bardzo dobrze opisane oswiecenie w polsce. nie chce tego kopiowac bo nie ma sensu a ty mozesz z tego skorzystac

mam nadzieje ze pomoglaam
staralam sie
pozdrawiam
licze na naj:)
36 4 36