Odpowiedzi

2010-02-03T18:48:10+01:00
Aparaty szparkowe znajdują się przede wszystkim między komórkami skórki dolnej liścia , poniewż zachodzi w nich proces fotosyntezy [wymiana gazowa]
10 1 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T18:51:53+01:00
Aparaty szparkowe kontrolują parowanie wody (transpirację). W razie odpływu wody z komórek szparkowych następuje ich obkurczenie i zamknięcie szparki, co zmniejsza transpirację i ogranicza wymianę gazową.
Jest to też ochrona przed nadmiernym promieniowaniem, żeby aparat fotosyntetyczny nie uległ zniszczeniu oraz ochrona przed zatkaniem aparatów szparkowych przez zanieczyszczenia które znajdują się w powietrzu.


U roślin z siedlisk wilgotnych aparaty szparkowe występują na wierzchniej części liścia. Są to tzw. liście epistomatyczne. istnieją również liście afistomatyczne - posiadające aparaty szparkowe po obu stronach liścia. Występują one także na niezdrewniałych łodygach.

Chcesz wiedzieć więcej?






9 5 9