Odpowiedzi

2010-02-03T19:09:46+01:00
Dzieki temu ze powietrze w czasie jego ruchu naciska na odpowiednio skonstruowane skrzydla. Im szybciej powietrze oplywa samolot od strony dziobu albo im szybciej samolot porusza sie wzgledem powietrza tym unoszaca go sila jest wieksza. Nie jest wazne czy to samolot czy powietrze sie porusza bo przeciez ruch jest wzgledny. wazny jest ruch powietrza wzgledem samolotu.
moge przesalac rysunek ... jak chcesz to napisz w wiadomosci prywatnej albo zerknij jak masz taka mozliwosc do cwiczeniowki fizyka i astronomia modul drugi dla gimnazjum strona 12
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T19:10:27+01:00
Samolot utrzymuje się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników; zasadniczo wyróżniamy dwa rodzaje napędu: śmigłowy, w którym moment obrotowy silnika zamieniany jest na ciąg za pomocą śmigła; do takiego napędu stosuje się silniki tłokowe lub turbinowe odrzutowy, w którym ciąg wytwarzany jest bezpośrednio w silniku; zwykle stosuje się silniki turboodrzutowe, silniki rakietowe wykorzystywane są głównie w konstrukcjach eksperymentalnych lub jako napęd pomocniczy przy starcie
2 4 2
2010-02-03T19:10:44+01:00
Samolot lata ponieważ w czasie lotu działają na samolot dwie przeciwne siły: siła nośna skierowana ku górze oraz siła ciężkości skierowana w dół. Dwie inne to działająca w przód (wytwarzana przez silniki) siła ciągu oraz tarcie, czyli opór powietrza, jaki napotyka samolot. Siła nośna wytworzona przez skrzydła wzrasta wraz ze zwiększeniem się prędkości powietrza. Można ją zwiększyć poprzez zwiększenie powierzchni oraz krzywizny profilu skrzydła. Wolno latające samoloty potzrebują w związku z tymdużych, wypukłych skrzydeł, które mogłyby wytwarzać dostateczną siłę nośną. Szybkie samoloty potrzebują małych skrzydeł o nieznacznej krzywiźnie. Na siłę nośną ma wpływ również kąt, pod jakim skrzydła nacierają na powietrze. Skrzydła samolotów w locie poziomym nachylone są pod małym kątem natarcia. Przy coraz wolniejszym locie samolotu można utrzymać jego wysokość przez uniesienie dziobu i ustawienie skrzydeł pod coraz większym kątem do strumienia powietrza, co zmniejsza kąt natarcia. Jeśli jednak ów kąt przekracza 15 stopni, następuje załamanie laminarnego przepływu powietrza nad skrzydłami i samolot traci siłę nośną oraz prędkość. Ponieważ siła ciężkości związana z masą samolotu jest przeciwna do siły nośnej, im mniejszy ciężar samolotu tym mniejsza potrzebna siła nośna. Ważna jest jednak wytrzymałość samolotu. Lekką, lecz wytrzymałą konstrukcję, tworzy się ze stopów aluminium. Coraz częściej wykorzystuje się do tego materiały z włókien węglowych.
1 5 1