Akwarium w kształcie prostopadłościanu o krawędziach długości 50cm,30cm i 20cm jest wypełnione do połowy wodą.
a)ile waży woda w akwarium?
b)o ile cm podniesie się poziom wody w akwarium,gdy dolejemy 3l wody?
c)ile wody należy dolać do tego akwarium,aby było wypełnione ¾ wysokości??

Proszę o pisanie z jednostkami.
Bardzo pilne

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-03T19:33:18+01:00
Dane:
50 cm = 5 dm
30 cm = 3 dm
20 cm = 2 dm
Szukane:
a)ile waży woda w akwarium?
b)o ile cm podniesie się poziom wody w akwarium,gdy dolejemy 3l wody?
c)ile wody należy dolać do tego akwarium,aby było wypełnione ¾ wysokości??
Rozwiązanie:
a) 50 cm = 5 dm
V= 5dm × 3dm × 2dm = 30dm³
30dm³ = 30l
1l = 1kg
30l = 30 kg
30 kg ÷ 2 = 15 kg
Odp:Woda w akwarium waży 15 kilogramów
b) 3l = 3dm³
3dm³ = 5dm × 3dm × ⅕dm
⅕dm = 2 cm
ODP:poziom wody podniesie się o 2 cm.
c) całe akwarium - 30l
¼ × 30l = 7,5l
15l + 7,5l = 22,5l
22,5l = ¾ × 30l
ODP:Aby wypełnić akwarium do ¾ wysokości należy dolać 7,5 litra wody.
2010-02-03T19:41:55+01:00
A - długość = 50 cm = 5 dm
b - szerokość = 30 cm = 3 dm
h - wysokość = 20 cm = 2 dm ponieważ jest wypełnione do połowy to h = 10cm = 1 dm
V - objętość wody= abh = 5 razy 3 razy 1 = 15 dm³
a)
1 dm³ wody = 1 kg
15 dm³ wody waży 15 kg
b)
1l = 1 dm³
V1 - ilość wody po dolaniu = 15 dm³ + 3 dm³ = 18 dm³
P - pole podstawy akwarium = ab = 5 razy 3 = 15 dm²
h1 - wysokość wody = V1/P = 18/15 = 1,2 dm
h1 - h = 1,2 dm - 1dm = 0,2 dm = 2 cm
c)
Va - objętość akwarium = 5 dm razy 3 dm razy 2 dm = 30 dm³
3/4Va = 3/4 razy 30 = 22,5 dm³
ponieważ znajduje się w akwarium 15 dm³ to trzeba dolać 22,5 - 15 = 7,5 dm³
czyli 7,5 l wody

2 3 2