KWASY KARBOKSYLOWE

2CH₃-CH₂-COOH+Mg-->2(CH₃-CH₂-COO)Mg+H₂

2CH₃-CH₂-COOH+Mg-->CH₃-CH₂-(COO)₂Mg+H₂

Który z tych przykładów dobrze jest rozwiązany? Mi się wydaje że ten 1 ale chciałabym się upewnić:) A jeżeli ten 2 to proszę o wytłumaczenie mi tego.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T19:44:11+01:00
Oba są źle:
powinno być tak: 2CH₃-CH₂-COOH+Mg-->(CH₃-CH₂-COO)₂Mg+H₂
reszta kwasowa jest I-wartościowa (I-ujemna) a magnez jest II-wartościowy (II-dodatni) dlatego cała reszta musi być 2 razy wzięta - CAŁA:)
2010-02-03T19:45:01+01:00
Ani jeden ani drugi
Wyjaśniam: Jst to reakcja kwasu propionowego z magnezem, w wyniku której powstaje sól propionian magnezu i wodór. Ale: anion propionianowy
CH3-CH2-COO(minus) jest jednowartościowy, a magnez w związkach jest dwuwartościowy. Stąd na jeden atom magnezu przypadaja dwie reszty kw asowe Prawidłowo:
2CH3-CH2-COOH + Mg -->(CH3-CH3-COO)2Mg + H2