Odpowiedzi

2010-02-03T19:53:12+01:00
Ślina, zawarta w jamie ustnej zabiera z niej zanieczyszczenia, uzdatnia powietrze równiez w wilgoć
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T19:53:17+01:00
Najbardziej rozwinięty układ oddechowy (np. u kręgowców wyższych ewolucyjnie) tworzą:
*drogi oddechowe:
-jama nosowa - ogrzewanie powietrza, oczyszczanie (obecność w nosie włosów i komórek z rzęskami wychwytującymi nieczystości), nawilżanie (obecność śluzu);
-gardło, krtań, tchawica, oskrzela - stanowią drogę, którą powietrze dociera do płuc. Tchawica i oskrzela mają dodatkowo chrząstkowe pierścienie, by się nie zapadać.
*narządy oddechowe:
-pęcherzyki płucne - tu zachodzi wymiana gazowa (za pomocą dyfuzji). Ich cienkie ścianki pozwalają na sprawną wymianę gazową. Są również oplecione licznymi naczyniami włosowatymi. W płucach jest bardzo dużo pęcherzyków, aby zwiększyć wydajność oddechową.
*oraz - pośrednio - układ krwionośny transportujący krew do tkanek.
Ważne jest także to że układ oddechowy wyścielony jest przez nabłonek migawkowy.
2 3 2
2010-02-03T20:00:56+01:00
* pobranie tlenu z otoczenia (powietrza lub wody)
* oczyszczenie, ogrzanie, nawilżanie wdychanego powietrza
* transport powietrza do płuc, gdzie następuje wymiana gazowa
* dostarczenie tlenu do tkanek oraz dwutlenku węgla z tkanek do płuc (tę funkcję przejmuje układ krwionośny)
* wydalenie z organizmu produktów końcowych przez drogi oddechowe
* dostarczanie tlenu do komórek
-jama ustna - ogrzewanie powietrza, oczyszczanie (obecność w nosie rzęsek do których przylegają bakterie oraz zanieczyszczenia), nawilżanie (obecność śliny);
-gardło, krtań, tchawica, oskrzela - transport oczyszczonego powietrza do płuc.



2 3 2