1)Akwarium ma ksztalt prostopadloscianu o podstawie 65 cm. na 40 cm. i wysolosc 60 cm.

a) ile metrow kwadratowych szkla zuzyto na wykonanie tego akwarium?Oszacuj, ile wody mozna wlac do tego akwarium.
b) ile papieru nalezaloby zuzycna wykonanie modelu tego akwarium w skali 1:5? Jaka bylaby objetosc tego modelu?

2)Do basenu nalano 750m3 wody.Wyraz te ilosc wody w cntymetrach szesciennych oraz w litrach (dm3).

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T23:50:50+01:00
Zad.1]
a=65cm=0,65m
b=40cm=0,4m
c=60cm=0,6m

pole=2ab+2ac+2bc=2×0,65×0,4+2×0,65×0,6+2×0,4×0,6=0,52+0,78+0,48=1,78m² szkła potrzeba

a=65cm=6,5dm
b=40cm=4dm
c=60cm=6dm

v=abc=6,5×4×6=156dm³
odp. do akwarium można wlać 156litrów wody
zad.b]
skala 1:5
a=65cm:5=13cm
b=40cm:5=8cm
c=60cm:5=12cm
v=abc=13×8×12=1248cm³ bedzie = objetość
zad.2]


750m³

1m³=1000dm³
750m³=750 000dm³

1m³=1 000 000cm³
750m³=750 000 000cm³

2010-02-04T00:06:13+01:00
1)
a)
powierzchnia podstawy: 65x40=2600(cm²)
powierzchnia I ściany: 60x40=2400(cm²)
powierzchnia II ściany: 65x60=3900(cm²)
powierzchnia szkła: 2600+2400x2+3900x2=2600+4800+7800=15200(cm²)
Objętość akwarium: 65x40x60=156000(cm³)=156dm³=156l
b)
w skali 1:1 -> 15200cm²
w skali 1:5 -> zostało pięciokrotnie zmniejszone, czyli 15200cm²:5=3040cm² (powierzchnia zużytego papieru)
w skali 1:1 ->156l
w skali 1:5 -> 31,2l

2)
1m³=1 000dm³=1 000 000cm3
750m3=750 000dm³=750 000 000cm³