Odpowiedzi

2010-02-03T22:37:47+01:00
Mało która bitwa w wojnach napoleońskich przedstawiała takie trudności w ustaleniu jej przebiegu, jak bitwa pod Albuera. Dla polskiego badacza ta trudność jest specjalnie przykra z uwagi na rolę pułku ułanów Nadwiślańskich w tej bitwie. Z polskich relacji obie wersje Wojciechowskiego są tak bałamutne i tak wyraźnie panegiryczne, że nie mają żadnej wartości. W pamiętnikach Kierzkowskiego jest parę zdań o ułanach, które nie dają jednak istotnie ważnych informacji. Obcych źródeł, zwłaszcza brytyjskich, jest mnóstwo. Oficjalnych raportów, pamiętników i wspomnień, polemik i listów, wreszcie opracowań historyków francuskich, angielskich i innych, ale kłopot z nimi jest ten, że w sprawach, które nas muszą interesować, są albo niejasne, albo między sobą rażąco sprzeczne."
39 3 39
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-03T22:39:07+01:00
Na wyprawę wojenną w 1812 roku 13 pułk huzarów wyruszył w składzie V Korpusu księcia Józefa Poniatowskiego, stanowiąc wraz z 5 pułkiem strzelców konnych jego przednią straż (20 Brygada Jazdy)
Pułk szedł pod dowództwem płk. Józefa Tolińskiego i posiadał w początku kampanii 33 oficerów, 722 podoficerów i huzarów, 83 konie oficerskie, 717 żołnierskich i 32 pociągowe.
Bitwa pod Smoleńskiem
Bitwa pod Borodino.
Bitwa pod Berezyną
Bitwa pod Czirikowem
Bitwa pod Borysowem



PS; nie wiem czy dobrze na 100%
24 4 24