Zadanie dotyczące bilansu cieplnego, klasa druga gimnazjum. Ciepło właściwe dla wody:4190, dla alkoholu etylowego: 2100. Do 5 litrów wody o temp. 10^C wlano 3l litry alkoholu etylowego o temp. 20^C. Gęstość alkoholu wynosi 791kg/m³. Oblicz temperaturę końcową mieszaniny.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T13:41:48+01:00
Witaj
dane: Vw = 5l wody, cw = 4190J/kgK, tw = 10*C, dw = 1000kg/m3
Va = 3l alkoholu, ca = 2100J/kgK, ta = 20*C, da = 791kg/m3
szukane: tk
Po zmieszaniu dwu cieczy o różnych temperaturach następuje wyrównanie się temperatur do takiej pośredniej temperatury tk,
że ilość ciepła pobranego Qp przez ciecz chłodniejszą jest równa ciepłu
oddanemu Qo przez ciecz cieplejszą , Qo = Qp
Qp = mw*cw*[tk - tw] = dw*Vw*cw*[tk - tw] = 1kg/l*5l*4190J/kgK*[tk - 10]=
= 20950[tk - 10]

Qo = da*Va*ca*[ta - tk] = 0,791kg/l*3l*2100K/kgK[20 - tk] = 4983,3[20 - tk]
20950[tk - 10] = 4983,3[20 - tk] po podziel. przez 4983,3 mamy
4,2[tk - 10] = 20 - tk czyli 4,2tk - 42 = 20 - tk czyli 5,2tk = 62

tk = 11,9*C

pozdrawiam
czarnadziura
3 4 3
2010-02-04T19:19:36+01:00
Dane:
Vw = 5l wody,
cw = 4190J/kgK,
tw = 10*C,
dw = 1000kg/m3
Va = 3l alkoholu,
ca = 2100J/kgK,
ta = 20*C,
da = 791kg/m3
szukane: tk
Qo = Qp
Qp = mw*cw*[tk - tw] = dw*Vw*cw*[tk - tw] = 1kg/l*5l*4190J/kgK*[tk - 10]= 20950[tk - 10]

Qo = da*Va*ca*[ta - tk] = 0,791kg/l*3l*2100K/kgK[20 - tk] =
4983,3[20 - tk]
20950[tk - 10] = 4983,3[20 - tk] trzeba to podzielić przez 4983,3
4,2[tk - 10] = 20 - tk czyli 4,2tk - 42 = 20 - tk czyli 5,2tk = 62
tk = 11,9*C
2 5 2