Żaróweczka z oświetlenia choinkowego przystosowana jest do pracy przy napeciu 14V . Wówczas płynie przez nią prąd o natęzeniu 0,4A . Jaka jest minimalna liczna żaróweczek które nalezy połączyc szeregowo aby całe oświetlenie mozna było podlaczyc do sieci o napieciu 220V? Oblicz opór jednej żaróweczki i całego oświetlenia

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T14:11:45+01:00
Uż=14V
Iż=0,4A
U=220V
nż=?
Rż=?
Ro=?
Iż=Uż/Rż
Rż=Uż/Iż=14V/0,4A=35Ω
II prawo Kirchhoffa - napięcie zasilające jest równe spadkom napięć na poszczególnych odbiornikach połączonych szeregowo
U=nż*Uż
nż=U/Uż=220V/14V=15,7=16 żarówek
Ro=nż*Rż=16*35Ω=560Ω
Rż=35Ω, Ro=560Ω, nż=16
2010-02-04T14:27:51+01:00
Należy skorzystać ze wzoru R = U/I
R - opór (om)
U - napięcie (volt)
I - natężenie (amper)


opór jednej żarówki wynosi R = 14/0,4 = 35 omów

musi być przynajmniej 16 żaróweczek ponieważ w połączeniu szeregowym dodajemy napięcia odbiorników a więc dzielimy 220 na 14 i wychodzi nam po zaokrągleniu 16

opór całego obwodu wynosi R = 16 * 35 = 560 omów