Odpowiedzi

2010-02-04T14:16:20+01:00
Widoczna część ucha działa jak odbiornik fal dzźwiękowych, które są następnie przewodzone do ucha środkowego. Fale akustyczne wprawiają w drgania błonę bębenkową, która rozciąga się w poprzek wejścia do ucha środkowego, oddzielając je od ucha zewnętrznęgo.
Ucho środkowe składa się z małego zagłębienia w kości skroniowej, zwanego jamą bębenkową. W jamie znajdują się kosteczki słuchowe. Wąskim przewodem zwanym trąbką słuchową (Eustachiusza) jest ono połączone z gardłem. To połączenie umożłiwia utrzymanie takiego samego ciśnienia powietrza w uchu wewnętrznym, jakie panuje na zewnątrz.
W jamie bębenkowej są trzy małe kosteczki o różnym kształcie - młoteczek, kowadełko i strzemiączko. BGłona bębenkowa ma zagłębienie połączone z młoteczkiem. Wibracje błony bębenkowej są przenoszone na młoteczek, z niego na strzemiączko, następnie na kowadełko, a stąd przez okienko owalne łączące ucho środkowe z wewnętrznym do płynów ucha wewnętrznego.
Ucho wewnętrzne składa się z błędnika kostnego, wewnątrz którego znajduje się błędnik błoniasty. Przestrzeń pomiędzy błędnikami wypełniona jest płynem (przychłonką). Błędnik składa się z przedsionka, kanałów półkolistych - trzech wypełnionych płynem przewodów oraz ślimaka. Wibracje, które zostały przeniesione do okienka owalnego docierają następnie do ślimaka, poruszając błoną podstawową do przodu i do tyłu. Poruszająca się membrana porusza "włoski" aparatu Cortiego. Komórki czuciowe odbierają te drgania i przetwarzają na impulsy nerwowe wysyłane do mózgu nerwem słuchowym. Mózg odpowiednio interpretuje sygnały jako dźwięki.

Jak chronić słuch?
Używać słuchawek ochronnych podczas prac w hałasie.
Nie sluchac głośno muzyki, odbiorników TV.
Nie słuchać przez słuchawki.
Dbać o higienę uszu.
Wystrzegać się ruchliwych, hałaśliwych miejsc.
Podczas wiatru i zimy nosić czapkę.
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T14:17:53+01:00
Słyszymy dzięki specjalnemu układowi słuchu w naszych uszach.Ucho możemy podzielić na: środkowe, zewnętrzne i wewnętrzne.
Mechanizm słyszenia:
Fala dźwiękowa rozchodząca się w powietrzu trafia do naszego ucha, wnika w przewód słuchowy i powoduje że błona bębenkowa drga. Drgania te przenoszą się na układ trzech kostek, czyli: młoteczka, kowadełka i strzemiączka.przekazywane do ślimaka wywołując zmiany ciśnienia w wypełniającym go płynie. Zmiany te rozchodzą się falowo od szczytu ślimaka i z powrotem podrażniając komórki rzęsate, które za pośrednictwem włókien nerwowych, w formie impulsów elektrochemicznych przekazuje informacje do mózgu. Wysokość słyszanych dźwięków zależy od miejsca, w którym znajdują się pobudzane zakończenia nerwowe.

jak chronić słuch:
-na pewno nie słuchać głośnej muzyki, a szczególnie w słuchawkach(to powoduje uszkodzenie bębenków)
-zapobiegać przedostawaniu się do niego wody, jeżeli już się dostanie np. w trakcie pływania, nie wolno odrazu wychodzić na wiatr
-nie czyścić za pomocą patyczków wydobywającej się z niego wydzieliny(najlepiej spytać się lekarza o poradę jak ewentuanie można usuwać)
- w czasie lotu np. samolotem, trzeba ssać coś lub żuć, aly wyrównać ciśnienie w uszach( ponieważ może to doprowadzić do utraty słuchu)

2 3 2
2010-02-04T15:29:02+01:00
Fala dźwiękowa rozchodząca się w powietrzu trafia do naszego ucha, wnika w przewód słuchowy i powoduje że błona bębenkowa drga. Drgania te przenoszą się na układ trzech kostek, czyli: młoteczka, kowadełka i strzemiączka.przekazywane do ślimaka wywołując zmiany ciśnienia w wypełniającym go płynie. Zmiany te rozchodzą się falowo od szczytu ślimaka i z powrotem podrażniając komórki rzęsate, które za pośrednictwem włókien nerwowych, w formie impulsów elektrochemicznych przekazuje informacje do mózgu. Wysokość słyszanych dźwięków zależy od miejsca, w którym znajdują się pobudzane zakończenia nerwowe.
1 4 1