Pewien profesor Uniwersytetu Jegiellońskiego ,zapytany o swój wiek odpowiedział:
-Siedem lat temu moja uczelnia była ode mnie siedem razy starsza.Siedemdziesiąt lat temu była ode mnie starsza siedemdziesiat razy. W którym roku ów profesor wypowiadał te słowa? Ile mial wtedy lat? Uniwersytet jagieloński w Krakowie to najstarsza uczelnia w Polsce.Załozył ja król Kazimierz Wielki w 1364 roku.

2

Odpowiedzi

2010-02-04T16:00:53+01:00
P-wiek prof.
u-wiek uczelni

u-7=(p-7)*7
u-70=(p-70)*70

układ rownań
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T16:13:06+01:00
X - rok wypowiedzi
y - wiek profesora w roku x
(y-7)*7=x-7-1364
(y-70)*70=x-70-1364

7y-49=x-1371
70y-4900=x-1434

z pierwszego równania:
x=7y + 1322
wstawiamy do drugiego:
70y-4900=7y+1322-1434
63y=4788
y=76
x=7*76+1322=1854

Odp. W roku 1854 profesor miał 76 lat.