Według legendy na kamiennym grobie Diofantosa, wielkiego matematyka starożytnej Grecji , był ułożony przed Eutropiusa taki napis :

Przed tym kamieniem spoczywają prochy Diofanatosa , który umarł w głębokiej starości . Przez szóstą część swojego życia był dzieckiem , przez dwunastą część młodzieńcem , Następnie upłynęła siódma część zanim się ożenił . W pięć lat po zawarciu związku małżeńskiego urodził mu się syn , Który żył dwa razy krócej od niego . W cztery lata po śmierci swego syna Diofantos , opłakiwany przez swych najbliższych , zasną snem wiecznym .
Oblicz , ile lat żył Diofanatos ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T16:24:35+01:00
1/6x + 1/12x + 1/7x + 5+ 1/2x + 4= x |*84
14x +7x +12x +420 +42x +336 =84x
75x + 756= 84x
756=84x- 75x
756= 9x |:9
x= 84
Odp. Diofanatos żył 84 lata.
6 4 6
2010-02-04T16:29:44+01:00
X- wiek Dionizosa
1/6x- wtedy był dzieckiem
1/12x- wiek młodzieńczy
1/6x+1/12x+1/7x- wtedy się ożenił
1/6x+1/12x+1/7x+5- wtedy urodził mu się syn
x/2- tyle żył jego syn
1/6x+1/12x+1/7x+5+x/2- wtedy umarł jego syn
1/6x+1/12x+1/7x+5+x/2+4- wtedy umarł Diofanatos
1/6x+1/12x+1/7x+5+x/2+4=x
9/84x=9
9x=420
x=84
6 4 6