Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T16:18:49+01:00
PAPROTNIKI
to gromada, do której zaliczamy 4 klasy: psylofity, widłakowe, skrzypowe i paprocie. Są roślinami lądowymi, należącymi do organowców - mają łodygę, liście i korzenie. W przemianie pokoleń sporofit dominuje nad gametofitem. Wyróżniamy paprotniki jednakozarodnikowe, wytwarzające zarodniki jednakowe, z których rozwija się przedrośle obupłciowe; oraz paprotniki różnozarodnikowe wytwarzające 2 typy zarodników: makrospory (zarodniki duże), z których powstaje przedrośle żeńskie i mikrospory (zarodniki małe), z których powstaje przedrośle męskie. Paprotniki różnozarodnikowe stały się grupą wyjściową dla rozwoju roślin nasiennych. Obecnie paprotniki nie mają większego znaczenia jako składnik różnych biocenoz. Wielką rolę odgrywały natomiast w dawnych epokach geologicznych, głównie w karbonie. Z ich szczątków powstały ogromne złoża węgla kamiennego.
1 1 1
2010-02-04T16:18:49+01:00
- Kopalne gatunki, formy drzewiaste żyjące w erze paleofitycznej przyczyniły się do powstania ogromnych złóż węgla kamiennego.
- Nieliczne gatunki stosowane w leczeniu ludzi: widłak goździsty, skrzyp polny, nerecznica samcza.
- Na większą skalę paprocie hodowane są jedynie w celach dekoracyjnych, np. orliczka kreteńska.
1 1 1