1.Jaką rolę w komórce pełnią;
sciana komorkowa-
błona komórkowa-
cytoplazma-
jądro komórkowe-
metahondria-
hloroplasty-
2.Napisz rownanie:
reakcji fotosyntezy-
oddychania tlenowego-
fermentacji mleka-
3.Wymien pochodzenie znaczen w komorce:
cukrów-
tłuszczy-
białek-


Prosze Wazne ???

2

Odpowiedzi

2010-02-04T17:49:48+01:00
Sciana komorkowa-chroni komórkę przed uszkodzeniami mechanicznymi, zabezpiecza przed nadmierną utratą wody,nadaje komórce kształt
błona komórkowa-otacza komórkę i zapewnia wybiórczy transport substancji
cytoplazma-zawieszone są w niej organella,zachodzą w niej przeciwstawne procesy, jest środowiskiem reakcji
jądro komórkowe-ulega podziałom, warunkuje i reguluje metabolizm, przechowuje informacje genetyczna
mitochondria-biorą udział w procesie oddychania komórkowego
chloroplasty-nadają zieloną barwe lisciom, łodygom, biorą udział w fotosyntezie

2 reakcji fotosyntezy- 6CO2+6H2O+energia---> C6H12O6+6H2O
oddychania tlenowego-C6H12O6+6H2O-->6CO2+6H2O+energia
fermentacji mleka-C6H12O6--> 2CH3CHOHCOOH

3. węglowodany- funkcja zapasowa i energetyczna, transportowa, budulcowa
tłuszcze- funkcja zapasowa, energetyczna, biorą udział w syntezie niektórych hormonow
białka-budulcowa, regulująca, immunologiczna, katalityczna
9 4 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T20:26:04+01:00
ŚCIANA KOMÓRKOWA - Komórka roślinna jest otoczona celulozową ścianą, która zabezpiecza ją przed nadmierną utratą wody oraz niekorzystnym wpływem na środowiska. Zapewnia też mechaniczną wytrzymałość całej rośliny.
BŁONA KOMÓRKOWA - Oddziela wnętrze komórki od otoczenia, zapewnia transport różnych substancji do wnętrza i na zewnątrz komórki.
CYTOPLAZMA - TO POZAJĄDROWA CZĘŚĆ KOMÓRKI ODDZIELONA OD ŚRODOWISKA ZEWNĘTRZNEGO BŁONĄ KOMÓRKOWĄ.
JĄDRO KOMÓRKOWE - Zawiera materiał genetyczny, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie komórki. Od cytoplazmy jądro oddziela podwójna błona, która ma liczne otwory, tak zwane pory jądrowe. Wewnątrz jądra znajduje się jąderko.
MITOCHONDRIA - Mitochondria mają dwie błony, z których wewnętrzna jest silnie pofałdowana. W tych organellach zachodzi proces uwalniania energii niezbędnej do życia komórki.
CHLOROPLASTY - Pełnią ważną funkcję w procesie fotosyntezy. Otaczają je dwie błony. Wewnętrzna jest pofałdowana i tworzy stosy spłaszczonych pęcherzyków zwanych granami. Struktury te zawierają zielony barwnik - chlorofil. światło
2. reakcji fotosyntezy - dwutlenek węgla + woda ---------- glukoza + tlen
chlorofil

oddychania tlenowego - glukoza + tlen - dwutlenek węgla + woda + energia

Tylko to wiem pozdrawiam!
9 4 9