Hejo potrzebne mi na plastyke ale pisze w sztuce więc tak potrzebne na jutro!!!

1.określ przedział czasowy i najważniejsze cechy stylów gotyckich romantyckich
2.opisz charakterystyczne plany budowli romantyckiej i gotyckiej
3.podaj zabytki tych stylów

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-05T21:35:26+01:00
Gotyk:

1. od około połowy XII do początku XVI
2. Strzeliste budynki, wysokie witraże, fasadę zamyka jedna lub (częściej) dwie wieże. Wysokość wież często przekracza 100,0 m (np. kościół w Salisbury – 123,0 m, w Ulm – 161,5 m) a sklepienia nawy głównej wznoszą się średnio 20-30 m nad poziomem posadzki. Zastosowanie łuków przyporowych, ostrych łuków i sklepień krzyżowo - żebrowych. Masywne filary stosowane w romanizmie zmieniły się w gotyku w pęki służek, których przedłużeniami stały się żebra sklepienne. Część obciążeń przenoszonych przez żebra sklepienne przerzucono powyżej dachów na dobudowane z zewnątrz wieże sił zwieńczone ostro zakończonymi sterczynami.
3. *Brama Holsztyńska w Lubece,
* Bazylika Mariacka Wniebowzięcia NMP w Gdańsku
* kościół NMP na Piasku we Wrocławiu
* kościół NMP i katedra na Wawelu w Krakowie
* zamek krzyżacki w Malborku
* Sainte Chapelle w Paryżu
* zamek papieski w Awinionie

romantyzm;

1. Romantyzm w Polsce rozwijał się od początku lat dwudziestych XIX wieku , do początku lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku.
2. Sklepienia żebrowe, budowle sakralne i świeckie, owalne łuki.
3. liczne kościoły, pejzaże Rouby, dzieła Bettowena, Shuberta,
2010-02-06T00:42:12+01:00
3.zabytki gotyku:
# kościół św. Anny w Wilnie
# Kościół Mariacki w Krakowie
# Sainte Chapelle w Paryżu
# kościół NMP w Trewirze
# katedra św. Wita w Pradze
zabytki romanskiego: