Samiczki wielu insektów wydzielają feromony C₁₉H₃₈O, której przyciągają samczyki. Samczyki reagują po wchłonięciu zaledwie 0,000 000 000 001 g (czyli 10 ⁻¹²g) feromonu. Ile cząsteczek zawiera taka dawka?


Odp. OK. 2 miliardy.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-04T21:15:09+01:00
Samiczki wielu insektów wydzielają feromony C₁₉H₃₈O, której przyciągają samczyki. Samczyki reagują po wchłonięciu zaledwie 0,000 000 000 001 g (czyli 10 ⁻¹²g) feromonu. Ile cząsteczek zawiera taka dawka?
MC₁₉H₃₈O=19x12+38x1+16=282g/mol
282g- 6.02x10^23 czasteczek
10 ⁻¹²g - x
x=10 ⁻¹²x6.02x10^23/282g=6.02x10^11/282=2.13x10^9=2 130 000 000czasteczek, czyli mozna przyjac przy tak duzej liczbie zaokraglenie 2 miliardy
komentarz:
zostalao to obliczone przez proporcje, czyli tak zwana metoda na krzyz, wykaldnik przy potedze zmienil sie poniewaz gdy mam taka sama podstawe po prostu dodajemy wykaldniki, tu jedna liczba byla ujemna, wiec wykaldniki zostaly odjete, dlaje to zwykle wyliczenie
5 4 5
2010-02-04T23:45:16+01:00
MC₁₉H₃₈O=19x12+38x1+16=282g/mol
282g- 6.02x10^23 czasteczek
10 ⁻¹²g - x
x=10 ⁻¹²x6.02x10^23/282g=6.02x10^11/282=2.13x10^9=2 130 000 000czasteczek,
=2 miliardy
7 3 7