Łukasz kupił książkę biograficzną i 3 albumy .Każdy album kosztował tyle samo . Za wszystkie książki zapłacił 200 zł.Ile kosztowała książka biograficzna jeśli była 5 krotnie tańsza od albumy Podaj wynik z dokładnością do 1zł.
Matematyka Nowa Era zad.3 str.167
kl.3 gim

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T20:35:20+01:00
Książkę biograficzną - x
album - y

x + 3y = 200zł
y = 5x

x + 3*5x = 200zł
y = 5x

x + 15x = 200zł
y = 5x

16x = 200zł /:16
y = 5x

x = 12,50 zł
y = 5*12,50

x = 12,50zł
y = 62,50zł

A jeśli ma być z dokładnością do 1 zł, to książka biograficzna - 12 zł, a album - 62zł (jeden album!)

2010-02-04T20:41:30+01:00
1/5x-książka
3x-albumy
x-jeden album

1/5x+3x=200zł

3⅕x=200zł

x=62,50zł

więc książka kosztuje ⅕*62,50=12,50zł≈12zł
a album 62,50zł≈62zł