Potrzebuje Pytań do wszystkich części zdań(Podmiot,przydawka,dopełnienie,orzeczenie,okolicznik)
I mała rozpiska ich typów.... znaczy np. jakie są rodzaje przydawek, same nazwy bez opisów.


Potrzebne mi to do ściągi na jutrzejszy sprawdzian...

2

Odpowiedzi

2010-02-04T22:41:27+01:00
Podmiot gramatyczny wyrazony jest rzeczownikiem lub zaimkiem w mianowniku np "burak jest na ziemi" podmiot- burak
Podmiot logiczny (w dopelniaczu) piodmiot wyrazony rzeczownikiem w dopelniaczu, wystepuje przy orzeczeniu wyrazajacym: infomacje o braku, nadmiarze,przybywaniu lub ubywaniu np. zabraklo nam mleka podmiot- mleko

Pomiot domyslny- wynika z kontekstu i wskazywany jest przez koncowke fleksyjna orzeczenia. np. Dlaczego szczerze się (ona) zasmiała


Podmiot szeregowy- to podmiot skladajacy sie z kilku czlonkow rownorzedie polaczonych spojnikami np. Kaczka i kura znosza jajka. podmiot- kaczka i kura
Podmiot zbiorowy- wyrazony wyrazem w miaowiku oraz wyrazeniem przyimkowym, najczesniej z "z" i narzednikiem np. Maz z zona wyszli na spacerpodmiot- maz z zona
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T23:06:15+01:00
Podmiot : kto? co?
przydawka : jaki?jaka?jakie?który?która?które?czyj?czyja?czyje?ile?czego?z czego?
dopełnienie : pytamy wszystkimi przypadkami z wyjątkiem mianownika i wołacza
okolocznik :
miejsca:
-gdzie?
czasu:
-kiedy?
sposobu:
-jak?
-w jaki sposób?
przyczyny:
-z jakiego powodu?
celu:
-w jakim celu?
miary:
-jak dużo?
warunku:
-pod jakim warunkiem?
przyzwolenia:
-mimo co?
orzeczenie : co robi?co się z nim dzieje?w jakim stanie się znajduje