Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-04T23:26:45+01:00
Gwara śląska
ajmer – wiadro
aszynbecher – popielniczka
babrać – brudzić
bajtel – dziecko, chłopiec
bajzel – nieporządek, bałagan
banhof – stacja kolejowa, dworzec
bifej – kredens
biglołzko – żelazko
canpasta – pasta do zębów

chaberfloki – płatki owsiane
chichrać się – śmiać się
ciepać – rzucać
cudować - wydziwiać
cug – pociąg
dać pozór – uważać
dałerwale – loki po trwałej ondulacji
darymny futer – na próżno, niepotrzebnie
deka – koc
dekować – nakrywać do stołu

fach – zawód
fajnie –ładnie
fajrant – koniec roboty, wolne
fana – chorągiew, sztandar
fandzołla – fasola
fandzołlić – mówić od rzeczy
galołty – spodnie
gardiny – firany
garniec – garnek
garus – bałagan

geltag – wyplata
gelynder – poręcz
giskana – polewaczka
glaca – łysina
kamelki – rumianek
kapka –kropla
kapejlonek – ksiądz wikary
kabza – kieszeń
kapuca – kaptur
karnonć się – przejechać się

Gwara podhalańska
baciarka - zabawa
boskać - całować
bedom - będę
bez - przez
boskać - całować
brzyzek - brzeg, pagórek
budorz - cieśla
chawok - tutaj
chudobny - ubogi
chłop - mąż

ciskać - rzucać
ciupać - rąbać
ciupaga - siekierka na długim drzewcu
cliwa - brzydka
copka - czapka
corno izba - kuchnia
duchac - dmuchać
dudki - pieniądze
duje - wieje
durknąć - strzelić

dyć - ale
dziedzina - pole gazdowskie, wieś
goje - drzewa
gornecek - filiżanka, kubek
gociniec - droga między domami
grapa - górka, wzniesienie
grodza - ogrodzenie
grule - ziemniaki
gwara - opowiadanie
skieltować - kupować

skije - narty
skokać - skakać
skole -skały, kamienie
snalyź się - znaleźć się
sopa - szopa
skorusa - jarzębina
stolica -duży stołek na czterech nogach bez oparcia
śpiwać - śpiewać
śpiwo - śpiewa
śtramcyć się - stroić się

śtuder -spryciarz, czfowiek pomysłowy
śtuderować - kombinować
kolwicek - prawie
kopyrtać się - kręcić się
kostki - szlifowane muszelki
kotwić - tęsknić
zarembek - polana w lesie
zatom - za tym
zatrefić - dogodzić
zatyroł kasik - zapodział gdzieś

malućko - malutko
masny - tłusty
matuś - mama
mitrożyć - nic nie robić
młaka - bagno
moskol - placek owsiany pieczony na piecu
wanta - głaz, skała
wartko - szybko
warzyć -gotować
watra - ognisko




Pozdrawiam i prosze o naj :)
2010-02-04T23:44:10+01:00
Gwara poznańska:
ryczka – stołek
tytka – torebka papierowa
sklep – piwnica
skład – sklep
bejmy – pieniądze
pyry – ziemniaki
kieretyny – krzaki
bamber – mieszkaniec wsi
bana – pociąg
bębas – żart
biber – kapelusz
gamaja – gimnazjum
garować – spać
westka – kamizelka

gwara podhalańska:
grule - ziemniaki
gryzipiórek - dziennikarz
hań - tam
hajnik - gajowy
jodło - jedzenie
jojka - jajka
juhas - pasterz owiec
kaganki - świece
kajsik - gdzieś
kapka - trochę, niewiele
klepisko - podłoga z ziemi
kielo - ile
kum - ojciec chrzestny
kumoska - matka chrzestna
prasy - żelazko
prasnąć - uderzyć
przeca - przecież
przykrzy mi się - nudzi mi się
przyloz - przyszedł
szlus – koniec
szuminy – piana
trefić – spotkać
trocha – trochę
trza – trzeba
siuter - żwir
skije - narty
skole - kamienie


gwara śląska:
babrać – brudzić
bajtel – dziecko, chłopiec
bajzel – nieporządek, bałagan
brejle – okulary
chichrać się – śmiać się
ciepać – rzucać
cudować - wydziwiać
dekować – nakrywać do stołu
do kupy – razem, wspólnie
dziołcha – dziewczyna
fach – zawód
fajrant – koniec roboty, wolne
fana – chorągiew
fest – mocno
fiber – gorączka
flaska – butelka
fliger – samolot
fura – wóz
galołty – spodnie
gardiny – firany
garniec – garnek
glaca – łysina
istny – prawdziwy
izba – pokój
kielnia – chochla
kilać – łaskotać
klejd – sukienka
laćki – papucie
łazić – chodzić
łechtać – łaskotać
mantel – płaszcz
maras – błoto
miech – worek
obalić się – przewrócić się
obcyrklować – zaplanować
ruby – gruby
ryćka – mały stołeczek
smykać się – włóczyć się
spatrzeć – załatwić coś komuś
suć – sypać
synek – chłopiec

gwara mazurska:
bleceć-beczeć
bleje-leszcze
boczyczki-trzewiki
dużi-duży
dzieciuki-dzieci
dziewczoki-dziewczęta
ołma – babcia
ołpa - dziadek
plaskaty – płaski
pojejś – zjeść, najeść się
poleku – powoli
połno – pełno
gabel-widelec
gadka-mowa
gbur-bogaty rolnik
kiecka-codzienna sukienka
kierco-choinka
miano-imię
mliko-mleko
montewka-łyżka wazowa