Oblicz dla jakiej wartości x:
a)wartość wyrażenia x-3 jest o 5 mniejsza od wartości wyrażenie 2(x-8) i to działanie ma wyglądać tak: x-3=2(x-8)-5 a w wyniku ma wyjść x=18
b)wartość wyrażenia 7x-1jest równa ⅓ wartości wyrażenia x+7
działanie ma wyglądać tak 7x-1=⅓*(x+7)|*3 a wynik to ½.

Podałam treść bo nie wiem czy dobrze przepisałam z tablicy. Pils pomóżcie to jest na dziś!!!!!
Wynagrodzę was!!!

2

Odpowiedzi

2010-02-05T14:22:19+01:00
X - 3 = 2(x-8) - 5
x - 3 = 2x -16 -5
x - 2x = -16 - 5 + 3
-x = -18 / : ( -1)
x = 18



7x-1=⅓*(x+7)|*3
21x -3 = 1*(x +7)
21x - x = 7 + 3
20x = 10 / :20
x = 0.5

3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-05T15:39:20+01:00
A)
x - 3 = 2*(x-8) - 5 [opuszczamy nawias]
x - 3 = 2*x + 2*(-8) -5
x - 3 = 2x - 16 -5 [przenosimy wiadome na jedną stronę a niewiadome(wszystko z x) na drugą, pamiętając o zmianie znaku]
x - 2x = -16 - 5 + 3
-x = -18 /:( -1)
x = 18

b)
7x - 1 = ⅓*(x + 7) |*3 [mnożymy *3 aby pozbyć się mianownika]
3*7x - 3*1 = 3*⅓(x + 7) [teraz wyliczamy]
21x - 3 = x + 7 [przenosimy wiadome na jedną stronę niewiadome na drugą, pamiętając o zmianie znaku]
21x - x = 7 + 3
20x = 10 /:20
x = 10/20
x = 1/2


Mam nadzieję że pomogłam,
Pozdrawiam ;)
1 5 1