Odpowiedzi

2009-10-07T22:16:51+02:00
Ile należy dodać kwasu 20% do 3 litrów kwasu 8% aby otrzymać kwas 16%.

Stężenie 8% oznacza, że na każde 100g roztworu mamy 8 g substancji. A ile substancji (x) jest w 3 litrach (3000g) roztworu?
100g - 8g
3000g - x
x = 3000g * 8g : 100g = 240g

Mamy z tego otrzymać kwas 16%. Musimy dodać do niego odpowiednią ilość kwasu 20% - na każde 100g roztworu 20g substancji. Oznaczmy ilość kwasu, który mamy dodać, jako x, a substancję, jako 20%x (0,2x).

100g - 16g
3000g + 1x - 240g + 0,2x

100g * (240g + 0,2x) = 16g * (3000g + 1x)
24 000 + 20x = 48 000 + 16x
20x - 16x = 48 000 - 24 000
4x = 24 000
x = 6 000(g) = 6 (l)

Należy dodać 6l kwasu 20%.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T00:28:04+02:00
Ile należy dodać kwasu 20% do 3 litrów kwasu 8% aby otrzymać kwas 16%.

Najprościej rozwiązac to matematycznie, chociaż można też chemicznie z Cp

20%*x+8%*3=16%*(3+x)
0,20x+0,08*3=0,16(x+3)
0,20x+0,24=0,16x+0,48
0,20x-0,16x=0,48-0,24
0,04x=0,24
x=0,24:0,04
x=6
należy dolac 6 l kwasu 20%