14/106 matematyka z plusem kl.2 gim.
W torebce były irysy i krówki. Z bliżej nieznanych przyczyn z torebki zniknęła połowa irysów i trzecia część krówek, łącznie 18 cukierków. W rezultacie w torebce zostało tyle samo irysów co krówek. Ile cukierków zostało w torebce?

Błagam o rozwiązanie. Chodzi oczywiście o układy równań.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-05T17:44:25+01:00
X - liczba irysów
y - liczba krówek

1/2x + 1/3y = 18|*6
1/2x = 2/3y|*6

3x+2y=108|:2
3x=4y

y=54-1,5x
3x=4(54-1,5x)

y=54-1,5x
3x=216-6x

y=54-1,5x
3x+6x=216

y=54-1,5x
9x=216|:9

y=54-1,5x
x=24

y=54-1,5*24
y=54-36
y=18
2 3 2
  • Użytkownik Zadane
2010-02-05T17:45:26+01:00
Miałam to ostatnio ;)
Rozwiązanie z zeszytu podaje . :)

x - liczba irysów
y - liczba krówek

1/2x + 1/3y = 18|*6
1/2x = 2/3y|*6

3x+2y=108|:2
3x=4y

y=54-1,5x
3x=4(54-1,5x)

y=54-1,5x
3x=216-6x

y=54-1,5x
3x+6x=216

y=54-1,5x
9x=216|:9

y=54-1,5x
x=24

y=54-1,5*24
y=54-36
y=18
2 3 2
2010-02-05T17:52:31+01:00
Robiłam to na lekcji więc napewno jest dobrze. jak co to / oznacza kreskę ułamkową ;)

x - liczba irysów
y - liczba krówek
{0,5x = 1/3y = 18
{x-0,5x=y-1/3y

{1/2x=-1/3y+18
{1/2x=2/3y

{1/2x +1/3y=18 I(-1)
{1/2x-2/3y=0

{-1/2x-1/3y=-18
{1/2x-2/3y=0
+________________
-y=-18 II(-1)
y=18

{y=18
{0,5x+ 1/3*18=18

{y=18
{0,5x+6=18

{y=18
{0,5x=18-6

{y=18
{0,5x=12 II(0,5)

{y=18
{x=6
Odp. Na początku było 24 cukierki, a później tylko 15 cukierków.
2 5 2