Odpowiedzi

2010-02-05T18:04:30+01:00
Odpornść wrodzona - człowiek rodzi się z nią
Odporność nabyta - nabywamy ją z mlekiem matki
6 2 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-05T18:06:37+01:00
Odporność nabyta - uzyskane w trakcie życia osobnika mechanizmy specyficzne względem patogenu. Występuje wyłącznie u kręgowców.

Wrodzona odporność
Organizm noworodka ma wykształcony jedynie zaczątek układu odpornościowego, zwany odpornością wrodzoną (nieswoistą). Wraz ze wzrostem i rozwojem organizmu zmienia się także jakość odporności organizmu. Z początkowej odporności wrodzonej układ rozrasta się tworząc tzw. odporność nabytą (swoistą). Ostatnim okresem rozbudowy odporności organizmu jest okres dojrzewania w pełni funkcjonującego układu immunologicznego.
Odporność wrodzona charakteryzuje się brakiem samoczynnie wytwarzanych przeciwciał. Wszystkie pierwiastki i komórki odpornościowe dostarczane są wraz z mlekiem matki. Okres odporności nabytej to czas swoistego „treningu” przyszłego układu odpornościowego. W czasie tym odporność wrodzona przechodzi wiele przemian.
Mikroorganizmy, które pomyślnie przedrą się przez bariery zewnętrzne i wtargną do organizmu napotkają komórki i mechanizmy wrodzonego układu odpornościowego. Ten układ ochrania w sposób nieswoisty, co oznacza, że układy te rozpoznają i odpowiadają na patogeny w standardowy sposób. Ten układ nie nadaje długotrwałej odporności przeciw patogenowi. U większości organizmów wrodzony układ odpornościowy jest głównym i dominującym układem broniącym gospodarza.
5 3 5
2010-02-05T18:18:15+01:00
Odporność wrodzona- to szybkosc reagowania organizmu na stan zapalny
odpornosć nabyta - to odporność którą nabywamy w ciągu życia
7 2 7