Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-10-08T13:01:55+02:00
Szpik kostny żółty składający się głównie z komórek tłuszczowych (stąd barwa), którego zawartość wraz z wiekiem każdego osobnika wzrasta. Ten rodzaj szpiku jest hematologicznie nieczynny

szpik kostny czerwony który jest miejscem powstawania elementów morfotycznych krwi, takich jak erytrocyt, leukocyt, trombocyt


23 2 23
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T13:12:01+02:00
U człowieka wyróżnia się dwa rodzaje szpiku kostnego.

Szpik czerwony - występuje w mostku, w kręgach, w obojczykach, w kościach czaszki, w łopatkach, w żebrach oraz w nasadach bliższych kości udowych i promieniowych. Szpik czerwony jest narządem krwiotwórczym, który zawiera bardzo intensywnie dzielące się komórki macierzyste, które dają początek wszystkim komórkom krwi.

Szpik żółty - zbudowany jest z tkanki tłuszczowej, z niewielkich mielocytów i normoblastów oraz tkanki łącznej właściwej. Do szpiku żółtego docierają nerwy i naczynia krwionośne. Szpik żółty powstaje dopiero od 6-go roku życia zastępując stopniowo szpik czerwony w środkowych odcinkach kości długich, przede wszystkim magazynuje tłuszcz i produkuje małą liczbę krwinek.
24 4 24
2009-10-08T14:10:06+02:00
- szpik kostny żółty składa się głównie z komórek tłuszczowych (stąd barwa), którego zawartość wraz z wiekiem każdego osobnika wzrasta. Ten rodzaj szpiku jest hematologicznie nieczynny.
- szpik kostny czerwony jest miejscem powstawania elementów morfotycznych krwi, takich jak erytrocyt, leukocyt, trombocyt.
36 2 36