1.W reakcji miedzi z tlenem powstaje związek o wzorze Cu2O. Oblicz:
a) ile moli cząsteczek tlenu;
b) ile decymetrów sześciennych tlenu (warunki normalne)
przereaguje z 4 molami atomów miedzi.
2. Zawartość procentowa tlenu w tlenku niemetalu X wynosi 72,73%. Stosunek molowy pierwiastka X do tlenu w tym tlenku jest równy 1:2. Ustal wzór tlenku i podaj jego nazwę systematyczną.

2

Odpowiedzi

2010-02-05T21:56:19+01:00
1. 4Cu+02---->2Cu2O
-1 mol cząsteczek tlenu
-22,4dm3/1 mol * 1mol=22,4dm3

2. XO2

100%-72,73%=27,27%

x u--------------------------32u
27,27%---------------------72,73%

x=32u*27,27%/72,73%=12u

X=C
CO2


1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-05T22:31:32+01:00
Zadanie 2
X : O
1:2 czyli wzór jest XO2
z tego wiemy ,że tlenu jest 32u(odczytane z układu okresowego)
Obliczam z proporcji masę całego związku:
100% - X
72.73%-32u
X=32u×100%/72.73%
x=44u
a następnie odejmuje masę tlenu i otrzymam masę szukanego pierwiastka
44u-32u=12u
mC=12u

wzór to CO2-dwutlenek węgla lub tlenek węgla(IV)

Zadanie 1
4Cu+O2=2Cu2O
a)z proporcji
4molamiCu- 1mol cząsteczek tlenu
4molami-x
x=4mole cząsteczki tlenu
b)
4molami Cu-22,4dm3tlenu
4molami-x
x=22,4dm3
2 1 2