Legenda głosi, że czeska księżniczka Libusza obiecała oddać swą rękę temu z 3 ubiegających się o nią rycerzy, kto pierwszy rozwiąże takie zadanie:

Ile śliwek mieści się w koszyku, z którego połowę całej zawartości i jedną śliwkę oddam pierwszemu, drugiemu połowę reszty i jedną śliwkę, a trzeciemu połowę pozostałych i trzy śliwki, przy czym koszyk będzie pusty?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-06T12:21:34+01:00
Załącznik ^-^
jest to prostokąt podzielony na pół i obok narysowane kolorowe kółko i w tej połowie napisane 1/2
połowa która została też podzielona na pół i obok narysowane kółko w innym kolorze i w połowie napisane 1/4
kolejna połowa która została też zostanie podzielona na pół i napisane w nim 1/8
a w prostokącie który zo 3 kółka puste i w tym prostokącie z kółkami przenieś te kolorowe kółka
Cały prostokąt podziel na części ósme (ale jakimś ciemnym kolorem i żeby żaden kolor się nie powtórzył)
i policz wszystkie kółka z ostatniego prostokąta i pomnóż razy wszystkie części czyli 8 :)
liczę na maksa i jakieś gwiazdeczki :)
3 2 3
2010-02-06T12:57:52+01:00
X-tyle śliwek mieści się w koszyku

½x+1 - tyle śliwek dostanie pierwszy
x-(½x+1)=½x-1 - tyle śliwek zostanie
½(½x-1)+1-tyle śliwek dostanie drugi
½x-1-[½(½x-1)+1]=½x-1-(¼x-½+1)=½x-1-¼x+½-1=¼x-1½-tyle śliwek zostanie
¼x-1½-½(¼x-1½)-3=0 -ponieważ to co zostało minus to co dostanie trzeci jest równe 0
¼x-1½-⅛x+¾-3=0
⅛x-3¾=0
⅛x=3¾ |*8
x=30
Odp.W koszyku mieści się 30 śliwek.
1 5 1