1. Napisz zbór newsów Adama Mickiewicza.

2.Co to było :
a) Organizacja filomatów (filaretów i ich proces)
b) Okres rosyjski
c) Okres paryski
d) Okres szwajcarski
e) Kim była i jakie znaczenie mila dla jego twórczości Maryla Wereszczakówna.

3

Odpowiedzi

2010-02-06T13:29:17+01:00
A)tajne stowarzyszenie studentów i absolwentów Uniwersytetu Wileńskiego, o celach społeczno-patriotycznych i samokształceniowych działające w latach 1817–18231, do momentu, gdy w wyniku śledztwa prowadzonego przez senatora Nikołaja Nowosilcowa wytoczono im proces, a potem zesłano do Rosji. Na zebraniach dyskutowali na temat piśmiennictwa polskiego i zagranicznego, cenili dzieła starożytnych pisarzy oraz filozofów oświeceniowych. Interesowała ich literatura współczesna jak i z dawnych epok. Pragnęli upowszechnić swe zasady i idee, co doprowadziło w 1820 roku do powstania Towarzystwa Filaretów.
b)Rok 1823 odmienił żywot Mickiewicza. Wykryto organizację filomatów, rozpoczął się proces, Mickiewicz został uwięziony w Wilnie a potem zesłany w głąb Rosji - stąd nazwa tego okresu.
Przebywał w Petersburgu, Odessie, Moskwie, wyprawiał się także na Krym. O0kres ten zaobfitował nowymi dziełami 1826 - Sonety krymskie, 1828 - Konrad Wallenrod.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T18:16:55+01:00


a) organizacja studentów i absolwentów uniwersytetu wileńskiego. zostali wysłani w głąb Rosji Działa w latach 1817-1823. Dyskutowali o Polskie Literaturze
b) Uwięzienie Mickiewicza w więzienie za wykrycia Stowarzyszenia Filomatów. Został początkowo więziony w Wilnie, a potem zesłany na Syberię.


c) ożenił się z Szymanowską, z która mial 6 dzeci.był profesorem literatury łacińskiej w Lozannie ;

d) Wyrusza w poszukiwaniu natchnienia. Napisane dzieło : Do M****
e) Maryla Wereszczykówna Miała wielkie znaczenie dla naszego Wieszcza. pamiętniona w Balladach i romansach i w IV części Dziadów.
2010-02-06T18:56:42+01:00
Witam :)

a) organizacja studentów i absolwentów uniwersytetu wileńskiego. zostali wysłani w głąb Rosji Działa w latach 1817-1823. Dyskutowali o Polskie Literaturze
b)Mickiewicz został uwięziony w Wilnie a potem zesłany w głąb Rosji - stąd nazwa tego okresu
c)ożenił się z Szymanowską. Miał z nią 6 dzieci oraz był profesorem literatury łacińskiej w Lozannie.
d)Dzieło : Do M****
e)Latem 1818 lub 1819 roku Adam Mickiewicz przyjechał wraz z Tomaszem Zanem do Tuhanowicz, co zapoczątkowało wzajemną, niespełnioną i nieszczęśliwą miłość do Maryli Wereszczakówny.Miała wielkie znaczenie dla naszego Wieszcza. pamiętniona w Balladach i romansach i w IV części Dziadów.