Asia i Wojtek zbierają pieniądze na wspólne prezenty świąteczne.Gdyby Wojtek dał o 15 zł więcej ,to jego część byłaby półtora raza większa niż część Asi.Gdyby natomiast Asia dała o 15 zł mniej ,mieliby razem 120 zł.Ile pieniędzy dał Wojtek,a ile Asia?Zapisz obliczenia.

2

Odpowiedzi

2010-02-06T13:17:02+01:00
X-pieniadze asi
y-pieniadze wojtka

y+15=1,5x
y+(x-15)=120

1,5x-y=15
x+y=135

2,5x=150 /:2,5
x=60

y=135-60
y=75

od.p asia ma 60 zł, a wojtek 75
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T13:20:50+01:00
X - pieniadze asi
y - pieniadze wojtka

{y+15=1,5x
(x-15)+y=120

{y-1,5x=-15
x+y=120+15


{y-1,5x=-15 /*(-1)
x+y=135

{ -y +1,5x=15
y+x = 135
_________
2,5x=150 /:2,5
x=60

x+y=135
y=135-60
y=75

{x=60
y=75
1 5 1