Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-06T13:32:34+01:00
Materia krąży w ekosystemie,ponieważ jest najpierw używana do budowy organizmów a po ich smierci wraca do środowiska, skąd może znowu zostać wykorzystana do budowy nowych organizmów

a energia przepływa, ponieważ cały czas organizmy ją tracą np.w postaci ciepła,na każdym kolejnym poziomie troficznym jest jej mniej i musi być stale odnawiany jej zapas
11 4 11
2010-02-06T17:20:16+01:00
Materia krąży w ekosystemie ponieważ rośliny pobierają ją z gleby w postaci związków nieorganicznych w procesie fotosyntezy przekształcają w związki organiczne, które następnie spożywają zwierzęta i człowiek. Najpierw zjadają zwierzęta roślinożerne - rośliny, a później same są zjadane przez zwierzęta - mięsożerne. Gdy rośliny lub zwierzęta umierają, ich ciała są rozkładane przez destruentów. Czyli związki organiczne są rozkładane do nieorganicznych i obieg się zamyka. Dlatego mówimy o obiegu materii.

Energia wprowadzana jest do ekosystemu przez rośliny, które pobierają energię słoneczną i w nich jest jej najwięcej. Gdy rośliny są zjadane przez roślinożerców to energia przechodzi na zwierzęta ale ulega traceniu np. przez utrzymywanie ciepła ciała i procesy życiowe organizmu. Jeśli roślinożerca zostanie zjedzony przez mięsożerce to przekaże energie ale już mniejszą niż sam pobrał z roślin. Na każdym kolejnym szczeblu energia ulega wytraceniu. Dlatego mówimy o przepływie energii.
5 4 5
2010-02-06T18:02:48+01:00
Materia krąży ponieważ caly czas jest w obiegu a energia przeplywa przez ekosystem, w jednym kierunku.
4 2 4