Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T14:31:47+01:00
Wulkan jest to mniej lub bardziej regularny stożek wyrzucający z krateru lawę i materiały piroklastyczne takie jak bomby, lapille czy popiół, często zwięńczony pióropuszem dymu - to jedno z najbardziej efektownych zjawisk natury. O wulkanach wspomniał już Herodot - w wierzeniach jego ludu były podziemną kuźnią, w której Hefajstos kuł oręża dla bogów i ludzi. Już w starożytności szukano racjonalnego wyjaśnienia tego zjawiska. Za pierwszą ofiarę nauki jest uważany Empedokles z Akragas - kolebce cywilizacji - wulkany budziły nie tylko ciekawość, ale i grozę. Wybuch wulkanu na wyspie Thera około 1500 roku p.n.e. przyczynił się do upadku cywilizacji minońskiej. Obłok popiołów wulkanicznych, zasłaniających Słońce w odległym o przeszło 1000 km Egipcie, spowodował słynne "egipskie ciemności". Jeszcze większe wrażenie wywarł wybuch Wezuwiusza w 79 roku, który zniszczył okoliczne miasta: Pompeje, Herkulanum i Stabiae
2010-02-06T14:41:44+01:00
Przez erupcje wulkanów występują trzęsienia ziemi.Przez wypływającą lawę tworzą się wzniesienia.Jeżeli wulkan "przeprowadza" gwałtowne erupcje wydostaje się z niego popiół.Wulkany występujące w Afryce powodują rozłamy w skorupie ziemskiej.Wybuchy wulkanów powodują klęski żywiołowe.W wyniku bomb wulkanicznych tereny znajdujące się blisko wulkanów ulegają zniszczeniu.Erupcje powodują wstrząsy sejsmiczne i gwałtowne deszcze.Występują wtedy tajfuny

Proszę o najlepszą odpowiedź :)