Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T15:52:42+01:00
Hmmm... no to tak:

zad.1.
kwas masłowy to inaczej kwas butanowy czyli C3H7COOH
m=3*12u+7*1u+12u+2*16u+1u=88u
mC=4*12u=48u
%C=48u*100%/88u≈55%
mH=8u
%H=8u*100%/88u≈9%
mO=32u
%O=32u*100%/88u≈36%

zad.2.
kwas mrówkowy czyli metanowy HCOOH
m=1u+12u+32u+1u=46u
mO=32u
%O=32u*100%/46u≈70%

metanol CH3OH
m=12u+3u+16u+1u=32u
mO=16u
%O=16u*100%/32u=50%

70%/50%=7/5=7:5

Odp: zawartość tlenu w kwasie mrówkowym w stosunku ilości tlenu w metanolu ma się jak 7 do 5.

liczę na najlepszą odp;)
3 4 3
2010-02-06T16:00:50+01:00
1.)
Kwas masłowy
CH₃(CH₂)₂COOH)=C+2C+C+3H+4H+H+20=4C+8H+2O
W tym związku jest
8 atomów wodoru, 4 atomy węgla, 2 atomy tlenu
Z układu okresowego odczytujemy ich masę i obliczamy masę całego związku
8×1u+4×12u+2×16u=8u+48u+32u=88u
Teraz obliczamy % zawartość danych pierwiastków w związku
a) węgla
88u=100%
48u=x

x=48×100/88
x=54,55%

b) wodoru
88u=100%
8u=x

x=8×100/88
x=9,09%

c) tlenu
88u=100%
32u=x

x=32×100/88
x=36,36%

2.)
kwas mrówkowy - CH₂O₂ = 1C+2H+2O
mtanol - CH₃OH = 1C+4H+1O

kwas mrówkowy
1C+2H+2O = 1×12u+2×1u+2×16u=12u+2u+32u=46u
metanol
1C+4H+1O = 1×12u+4×1u+1×16u=12u+4u+16u=32u

kwas mrówkowy
46u=100%
32u=x

x=32×100/46
x=69,57%

metanol
32u=100%
16u=x

x=16×100/32
x=50%

Odp. Większa zawartość tlenu jest w kwasie mrówkowym
2 5 2
2010-02-06T20:55:07+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).

Ad.1 Kwas masłowy (butanowy) ma wzór C3H7COOH.
W dalszej części dla wygody obliczeń będę stosował jako:
C4H8O2
mC4H8O2=4*12u+8*1u+2*16u=88u
88g---------100%
48g węgla-----x%
x=48*100/88

x=54,5% węgla

88g-----------100%
8g wodoru-----x%
x=8*100/88

x=9,1% wodoru

88g-------100%
32g tlenu-----x%
x=32*100/88

x=36,4% tlenu
Ad.2
Kwas mrówkowy to HCOOH. Jego masa wynosi 46u
46u----------100%
32u tlenu---x%
x=32*100/46
x=69,56% tlenu
Metanol to CH3OH. Jego masa wynosi 32u
32u----------100%
16u tlenu---x%
x=16*100/32
x=50% tlenu
Zawartość tlenu w kwasie mrówkowym wynosi 69,56% a w metanolu 50%