Zad. 3 str. 138 "Słowa na start " 6kl.

Znajdz w słowniku języka polskiego wyjsćnienie słowa
godność. Następnie odpowiedz, w jakim znaczeniu
wyraz ten został użyty w każdym z podanych zdań.

To ważne, by każdy człowiek miał poczucie godności.
Jak pana godność ?
W latach 1918-1922 Józef Piułsucki sprawował godnoś
Naczelnika Państwa.

prosze pomocyy !! daje 20p. !!!!!!

2

Odpowiedzi

2010-02-06T17:57:23+01:00
W pierwszym zdaniu słowo godność zostało użyte jako poczucie własnej wartości.
W pytaniu "Jak pana godność" pytamy, "Jak się pan nazywa". Jest to już bardzo sztywny i oficjalny język.
Co do trzeciego zdania nie ma wątpliwości, że słowo "godność" zostało użyte jako "stanowisko", lub "zajmowany urząd"
6 4 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T19:56:27+01:00
"To ważne, by każdy człowiek miał poczucie godności." -W tym zdaniu godność znaczy, poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie

"Piułsucki sprawował godność
Naczelnika Państwa." -godność jako zaszczytne stanowisko, tytuł, zaszczytna funkcja

"Jak pana godność ?" -w zwrotach grzecznościowych: nazwisko
12 4 12