Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-06T19:26:44+01:00
Charles Louis de Secondat baron de la Brède et de Montesquieu - Karol Ludwik Monteskiusz (ur. 18 stycznia 1689 w La Brède, zm. 10 lutego 1755 w Paryżu), francuski filozof, prawnik, wolnomularz i pisarz epoki Oświecenia.
Największym dziełem Monteskiusza było składające się z trzydziestu jeden ksiąg O duchu praw
w którym dokonał analizy znanych ówcześnie form ustrojowych.
Monteskiusz w Listach perskich (1721) poddał krytyce porządek panujący we Francji przed rewolucją.
Monteskiusz uważał, że o jakości państwa stanowi gwarantowanie przez nie wolności obywateli.
Filozof wysunął myśl, że sprzyja temu ograniczenie władzy, a zwłaszcza jej podział. Należy oddzielić władzę zajmującą się ustanawianiem praw od władzy wprowadzającej w życie jej postanowienia; sądy zaś powinny być całkowicie niezależne od władz państwowych.
Monteskiusz postulował również powołanie dwuizbowego parlamentu jako władzy ustawodawczej, z prawem weta dla rządu. Spopularyzował w ten sposób klasyczną definicję trójpodziału władzy.


(NIE WIEM ILE JEST TU ZDAŃ LECZ TO JEST DŁUGIE I JAK NIE MA 10ZDAN NAUCZYCIEL MOZE UZNAC JAKO DOBRZE WYKONANĄ PRCACE ,MAM NADZIEJE ZE POMOGLAM)
3 2 3
2010-02-06T19:27:28+01:00
Ur. 18 stycznia 1689 w La Brède,
zm. 10 lutego 1755 w Paryżu
francuski filozof, prawnik, wolnomularz
pisarz epoki Oświecenia.
wprowadził trójpodział władzy
Największym dziełem Monteskiusza było składające się z trzydziestu jeden ksiąg O duchu praw
Monteskiusz uważał, że o jakości państwa stanowi gwarantowanie przez nie wolności obywateli.
Tuż przed śmiercią napisał Esej o smaku z przeznaczeniem dla Encyklopedii, deklarując się po stronie rewolucji umysłowej.
LISTY PERSKIE wywołały skandal polityczny - w 1722 kardynał Dubois wydał zakaz czytania utworu.
trójpodział władzy wykorzystuje się w polsce i wilu iinych krajach
1 1 1