Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T17:10:19+02:00
Cenę towaru podwyższono o 4,50zł co stanowi 15% ceny pierwotnej, a następnie podwyższono ją jeszcze 0 1,50zł.O ile procent
łącznie podwyższono cenę?Oblicz również starą i nową cenę.



4,50 = 15% starej ceny

4,5 / 15 = 0,3zł - 1% starej ceny

1,50 / 0,3 = 5 - wartość % podwyżki o 1,5 zł
30zł = stara cena

34,5 - cena po podwyżce 15%
34,5 + 1,5 = 36 - nowa cena

15% + 5% = 20% - wartość obu podwyżek razem
  • Użytkownik Zadane
2009-10-08T17:12:33+02:00
Cenę towaru podwyższono o 4,50zł co stanowi 15% ceny pierwotnej, a następnie podwyższono ją jeszcze 0 1,50zł.O ile procent
łącznie podwyższono cenę?Oblicz również starą i nową cenę.

Oznaczmy cenę pierwotną (na samym początku) przez x wtedy
15%x=4,50 zatem (15/100)*x=4,50 zatem 0,15*x=4,50 Dzielimy obustronnie przez 0,15 wtedy x=4,50:0,15=450:15=30 zatem na początku produkt kosztował 30 zł.
Po pierwszej podwyżce było 30+4,50=34,50, a po drugiej 34,50+1,50=36 zł, Zatem liczymy jaki procent stanowi całkowita podwyżka czyli 6 zł zatem 6:30=6/30=2/10=20/100=20%
Odp. Stara cena =30 zł, nowa cena =36 zł, całkowita podwyżka =20%