Gdy do roztworu soli o stężeniu 10% dodano 0,5 kg soli, to otrzymano roztwór o stężeniu 15%. Ile kilogramów soli i ile kilogramów wody było w roztworze dziesiecioprocentowym. (Trzeba to rozwiazac ukladem rownan : przeciwnych wspolczynnikow lub podstawianiem).

2

Odpowiedzi

2010-02-06T19:53:00+01:00
X - masa soli w roztworze
y - masa wody w roztworze

x = 10% * (x+y) /*10
x + 0,5 = 15% * (x+y+0,5)

10x = x + y
x + 0,5 = 15% * (x+y+0,5)

9x = y
x + 0,5 = 15% * (x+9x+0,5)

9x = y
x + 0,5 = 0,15 * 10x + 0,15 * 0,5 | *1000

9x = y
1000x + 500 = 150*10x + 150 * 0,5

9x = y
1000x - 1500x = 75 - 500

9x = y
-500x = -425

y = 9x
x = 425 / 500

y = 9x
x = 0,85

y = 9 * x = 9 * 0,85 = 7,65
x = 0,85

było 0,85kg soli i 7,65kg wody
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-06T19:53:29+01:00
X - masa soli w roztworze
y - masa wody w roztworze

x = 10% * (x+y) |*10
x+0,5 = 15% * (x+y+0,5)

10x = x + y
x+0,5 = 15% * (x+y+0,5)

9x = y
x + 0,5 = 15% * (x+9x+0,5)

9x = y
x + 0,5 = 0,15 * 10x + 0,15 * 0,5 | *1000

9x = y
1000x + 500 = 150*10x + 150 * 0,5

9x = y
1000x - 1500x = 75 - 500

9x = y
-500x = -425

y = 9x
x = 425 / 500

y = 9x
x = 0,85

y = 9 * x = 9 * 0,85 = 7,65
x = 0,85

Odp. W roztworze było 0,85kg soli i 7,65kg wody