Odpowiedzi

2010-02-07T17:36:21+01:00
Wojna zmusiła nastolatków do wkroczenia w dorosłe życie. Ich problemy przestały być znaczące w obliczu zagrożenia kraju zagładą. Musieli szybko dorosnąć i podjąć decyzję: walczyć czy uciekać. Jako harcerze nie widzieli innej możliwości niż podjęcie oporu. Byli ludźmi honorowymi, nie chcieli splamić się ucieczką. Wielu ludzi dorosłych opuszczało kraj w pospiechu, a ta gromada nastolatków gotowa była za nich oddać życie, zamiast beztrosko zajmować się swoimi sprawami. Mimo młodego wieku bohaterowie "Kamieni na szaniec" zrobili więcej niż wielu ówczesnych polityków. Wypowiedzieli Niemcom osobistą wojnę. Sabotowali wszelkie niemieckie akcje, gazowali kina, rysowali na murach symbole walczącej Polski. Zachowywali się bardzo dojrzale, starali się nikogo nie narażać niepotrzebnie. Sami ponieśli śmierć, ale przyjęli ją z podniesionym czołem. Wiedzieli, że to może się tak skończyć. Nie znaczy to, że chcieli umierać. Po prostu mieli świadomość,że krew wielu zostanie przelana w obronie Ojczyzny. Ich śmierć nie poszła na marne, Polska może nie wygrała, ale nadal jest Polską. Bohaterowie "Kamieni ..." pokazali innym, że bezinteresowność jest ważna i wiele dzięki niej jest możliwe.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T19:20:35+01:00
''Wojna - przyspieszone dojrzewanie'
Książka Aleksandra Kamińskiego pt ,,Kamienie na Szaniec'' opowiada o wielu, bardzo ważnych wartościach. Jej głównymi bohaterami, są młodzi chłopcy, maturzyści, którzy w krótkim czasie, stają się dojrzałymi mężczyznami. W roku 1939 piszą maturę, są młodzi, mają swoje pasje, zainteresowania. Niestety we wrześniu tego roku, wszystko się zmienia. Wybucha wojna, chłopcy stają przed koniecznością, szybkiego zmiany podejścia do życia, zmian światopoglądu. Nie jest to łatwe, ale konieczne. Tracą swoich ojców, muszą chronić swoje rodziny. Walczą w konspiracji, więc muszą bardzo odpowiedzialnie podchodzić, do swoich zadań, by nie zostać straconym. Na początku, działania dywersyjne, jakie przeprowadzają chłopcy, są bardzo niewinne, propagandowe. Z biegiem czasu, stają się coraz poważniejsze, bardziej niebezpiecznie, biorą udział w wielu akcjach, w których mogą stracić życie. Mimo wojny, tragedii jakie widzą na co dzień, muszą żyć normalnie, zachować trzeźwość umysłu i zimną krew. Najgorsze chwile, przeżywają, gdy któryś z przyjaciół cierpi. Zośka, tak naprawdę, dojrzał dopiero, gdy przeżył stratę swoich przyjaciół. Dopiero wtedy, wie że widział w swoim życiu już wszystko. Mimo swojej dojrzałości, nie mógł sobie poradzić ze stratą, najważniejszych dla siebie osób. Na szczęście, po swoim pobycie na wsi, i spisaniu wspomnień o Rudym, Zośka znów funkcjonuje normalnie. Jednak akcja pod Czarnocinem, kończy jego życie. Mimo tego, Zośka jest szczęśliwy, ponieważ nie zginął żaden z jego ludzi. Jako honorowy dowódca, zginął jako jedyny.