Odpowiedzi

2009-10-08T18:01:35+02:00
Tkanka mięśniowa : Tkanka mięśniowa buduje istotną część układu motorycznego - mięśniowego. Jako, że nie ma własnej substancji międzykomórkowej, zawsze równolegle z nią występuje tkanka łączna. Sa trzy typy tkanki miesniowej : gładka - budująca mięśnie , poprzecznie prążkowana - skurcze mięśni , tkanka mięśniowa serca. Wyrozniamy rodzaje takie jak :

a)tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana - Zbudowane są z niej m.in. wszystkie mięśnie szkieletowe kręgowców. Pracują one zależnie od woli, szybko ulegają zmęczeniu, ich skurcze są krótkotrwałe, ale silne. typ tkanki mięśniowej, zbudowanej z silnie wydłużonych, walcowatych komórek, zawierających wiele położonych obwodowo jąder.

b)Tkanka mięśniowa gładka - składa się ona z wrzecionowatych komórek, zawierających jedno centralnie położone jądro komórkowe. Filamenty w tej tkance są ułożone nieregularnie -brak prążkowania.Pełni funkcje żywotne na przykład: nadaje kształt soczewkom, poszerza źrenice, reguluje przepływ krwi przez naczynka krwionośne, przesuwa pokarm w układzie pokarmowym.

c) Mięsień sercowy - występuje jedynie w sercu kręgowców. Skurcze mięśnia sercowego mają umiarkowaną siłę i są stosunkowo krótkie.Mięsień sercowy cechuje się automatyzmem: serce wyjęte z ustroju i umieszczone w płynie fizjologicznym, wykonuje regularne skurcze.Jest to jedyny mięsień poprzecznie prążkowany, którego praca nie podlega woli, jednak pośrednio możemy wpływać na skurcze.



Mam nadzieję ,że pomogłam :)
Poooozdrawiam ;-):*
2 5 2
2009-10-08T19:52:11+02:00
TKANKA MIĘŚNIA POPRZECZNIE PRĄŻKOWANEGO - setki jąder ułożonych peryferyjnie

TKANKA MIĘŚNIA SERCOWEGO - poprzecznie prążkowany lecz rozgałęziony posiada jedno lub dwa jądra

TKANKA MIĘŚNIA GŁADKIEGO - nie wykazuje prążkowania, centralnie położone jądro
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T20:07:36+02:00
Tkanka mięśniowa, zbudowana z wydłużonych cylindrycznych lub wrzecionowatych komórek mięśniowych, zawierających kurczliwe włókienka mięśniowe zwane miofibrylami. Miofibryle zbudowane są z dwóch głównych białek - aktyny i miozyny, dzięki którym tkanka mięśniowa może kurczyć się i rozkurczać, umożliwiając wszelkie ruchy zwierząt.

Ze względu na budowę wyróżnia się:

1) tkankę mięśniową gładką - zbudowaną ze ściśle ułożonych, jednojądrowych komórek kształtu wrzecionowatego, występującą w narządach układu pokarmowego, oddechowego, moczowego, rozrodczego (macica, pochwa, jajowody) oraz w niektórych innych organach wewnętrznych (np.: mięśniach poruszających gałką oczną, naczyniach krwionośnych)

2) tkankę mięśniową poprzecznie prążkowaną - zbudowana z włókien wielojądrowych, wykazujących charakterystyczne prążkowania widoczne pod mikroskopem, zbudowane są z niej mięśnie szkieletowe,

3) tkankę sercową - zbudowaną z wielojądrowych włókien prążkowanych, tworzących rozgałęzienia łączące się z sąsiednimi włóknami (mięsień sercowy, serce).

2 4 2