Odpowiedzi

2010-02-07T12:24:39+01:00
Płazy są sprzymierzeńcami człowieka, ponieważ zwalczają szkodliwe gatunki drobnych zwierząt, przede wszystkiem owady.
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T14:30:51+01:00
O pierwsze płazy są sprzymierzeńcami ludzi w walce ze szkodnikami. Wystarczy zasiedlić pole uprawne kilkunastoma osobnikami żaby trawnej, a problem związany ze szkodnikami zniknie bezpowrotnie. W skład pokarmu żaby wchodzą: chrząszcze (w których 90% stanowią pasożyty roślin), ślimaki, larwy rolnic oraz dzieci stonki ziemniaczanej. Właśnie taka pożyteczna rola płazów wskazuje na możliwość wykorzystania ich jako naturalnych wrogów w biologicznej walce ze szkodnikami. Dzięki uświadomieniu rolnikom, że płazy są ich sprzymierzeńcami, można ograniczyć w dużej mierze zanieczyszczenie rzek i gruntów nadmiernie stosowanymi pestycydami.

Po drugie jesteśmy istotami myślącymi i czującymi, dlaczego więc mamy doprowadzić płazy do zagłady poprzez rozdeptywanie skrzeku, czy zabijanie dla zabawy dorosłych osobników. Przecież zwierzęta te zamieszkują Ziemię od wielu wieków i nasze antropogeniczne działanie nie może zagrażać życiu tych bezbronnych kręgowców.

Po trzecie - wśród naszych nielicznych płazów jest też szereg gatunków bardzo intrygujących z naukowego punktu widzenia. Na przykład dwie pary (kumak nizinny i górski oraz traszki karpacka i zwyczajna) tworzą naturalne mieszańce co jest bardzo ciekawym zjawiskiem dla badaczy ewolucji.
16 4 16