1)Żubr i łoś ważą łącznie 1300 kg. Wyznacz wagę każdego z nich, jeśli wiadomo, że 1/5 (jedna piąta) wagi łosia jest równa 1/6 (jedna szósta) wagi żubra.
2)Kosz wypełniony owocami waży 11 kg, zaś owoce ważą o 10 kg więcej niż kosz. Ile waży kosz?

3

Odpowiedzi

2010-02-07T11:05:18+01:00
1)
x-waga żubra
y-waga łosia

x+y=1300
1/5y=1/6x

x=1300-y
1/5y=216,67-1/6y

x=1300-y
6/30y+5/30y=216,67

x=1300-y
11/30y=216,67 / ×30/11

x=1300-590,9
y=590,9

x=709,1
y=590,9

Odp. Żubr waży 709,1 kg natomiast łoś 590,9 kg.

2)Kosz wypełniony owocami waży 11 kg, zaś owoce ważą o 10 kg więcej niż kosz. Ile waży kosz?

x-waga owoców
y-waga kosza

x+y=11
x=y+10

y+10+y=11
x=y+10

2y=1 /:2
x=y+10

y=0,5
x=0,5+10

y=0,5
x=10,5

Odp. Kosz waży 0,5 kg.
2010-02-07T11:07:47+01:00
2. x-waga kosza (pustego)
x+10kg- waga owoców
x+x+10=11
2x+10=11
2x=1 |:2
x=0,5kg

1. x-waga Żubra
y-waga Łosia

x+y=1300
⅕y=⅙x |*30

x=1300-y
6y=5x
6y=5*(1300-y)
6y=6500-5y
11y=6500
y=590
x=710
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T11:51:30+01:00
1)
x-waga żubra
y-waga łosia

x+y=1300
1/5y=1/6x

x=1300-y
1/5y=216,67-1/6y

x=1300-y
6/30y+5/30y=216,67

x=1300-y
11/30y=216,67 / ×30/11

x=1300-590,9
y=590,9

x=709,1
y=590,9

Odp. Żubr waży 709,1 kg natomiast łoś 590,9 kg.

2)Kosz wypełniony owocami waży 11 kg, zaś owoce ważą o 10 kg więcej niż kosz. Ile waży kosz?

x-waga owoców
y-waga kosza

x+y=11
x=y+10

y+10+y=11
x=y+10

2y=1 /:2
x=y+10

y=0,5
x=0,5+10

y=0,5
x=10,5

Odp. Kosz waży 0,5 kg.