Odpowiedzi

2010-02-07T11:49:24+01:00
Znaczenie mchow w przyrodzie:
mchy maja niewielkie wymagania siedliskowe, a dzieki temu pojawiaja sie na obszarach o niezbyt dobrych warunkach, wzbogacajac glebe w prochnice(po obumarciu). w ten sposob przygotowuja ja dla innyc, bardziej wymagajacych roslin. bardzo duza role odgrywaja takze w funkcjonowaniu lasow, gdyz zatrzymuja w swych darniach nadmiar wody. dzieki temu po intensywnych deszczach woda nie splywa bezposrednio do rzek, powodujac znaczne podniesienie sie jej poziomu, lecz splywaja do niej stopniowo.
warstwa mszakow i butwiejacej sciolki jest takze miejscem zycia wielu zwierzat.

znaczenie mchow dla czlowieka:
dla czlowieka najwieksze znaczenie sposrod mchow maja torfowce. duza wilgotnosc srodowiska, oraz ograniczony dostep powietrza sprawiaja ze obumarle torfowce i inne rosliny bagienne zamieniaja sie w torf. ma on znaczenie jako material opalowy, stosowany jest takze do uzyzniania gleby. uzywany do produkcji lekow, kosmetykow, a rozdrobniony i zmieszany z woda sluzy jako kapiel lecznicza, zwana borowina.
2010-02-07T11:50:34+01:00
Znaczenie mszaków w przyrodzie:
- wzbogacają podłoże w próchnicę, przygotowując je dla innych roślin,
- pokrywając glebę zwartymi darniami, zmniejszają jej parowanie, zapobiegają jej wyschnięciu i zabezpieczają
ją przed wymyciem przez wodę i wywianiem przez wiatr,
- tworząc torfowiska wpływają na kształtowanie się klimatu: wiążąc duże ilości
wody i nasycając nią powietrze- przyczyniają się do zwiększenia opadów,
- stanowią środowisko życia dla wielu organizmów
Znaczenie dla człowieka:
- powstałe ze szczątków mchów pokłady torfu są wykorzystywane jako materiał
opalowy, do wyrobu papieru, tektury, płyt izolacyjnych oraz jako surowiec do
otrzymywania gazu palnego,
- w ogrodnictwie torf używany jest do nawożenia gleby,
- w medycynie torf stosowany jest do kąpieli leczniczych jako tzw. borowina
oraz do produkcji leków, np. preparatu torfowego.
- używane bywają również do uszczelniania budynków
drewnianych.
- zasiedlanie różnych nieużytków np. hałdy pokopalniane, tereny zniszczone przez pożar itp
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T12:45:24+01:00
*Znaczenie mszaków w przyrodzie:
-po obumarciu wzbogacają gleby w próchnicę,przygotowując ją dla innych bardziej wymagających roślin
-zatrzymują(magazynują)wodę
-zmniejszają ryzyko powodzi
-tworzą torfowiska
-liście mchu torfowca zbudowane są z dwóch rodzajów komórek:martwych i żywych.Żywe odpowiedzialne są za proces fotosyntezy,natomiast duże martwe komórki mogą gromadzić wodę
*Znaczenie mszaków w życiu człowieka:
-zmniejsza ryzyko powodzi
-stosuje się go jako materiał opałowy lub do użyźniania gleb
-stosuje się go również do produkcji leków i kosmetyków
-kąpiel lecznicza
Myślę,że pomogłam ;))
2 4 2