Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T12:07:01+01:00
1)Liście bywają okrągłe,owalne lub tarczowate.Niektóre przypominają serca,inne strzały.Często tylko,na podstawie ich kształtu możemy rozpoznać gatunki drzew.Liście można podzielić na złożone oraz proste,czyli pojedyncze.W pierwszych na jednym ogonku lub na wspólnej osi znajduje się kilka mniejszych listków.Ułożenie listków w liściach złożonych może być pierzaste lub dłoniaste.
Przykłady różnych kształtów liści: Pojedynczych:lancetowaty,sercowaty,strzałkowaty,nerkowaty.
Natomiast złożonych to tak jak wcześniej wspomniałam pierzastozłożone lub dłoniastozłożone ;)
2)Rozmieszczenie liści na łodydze:
-skrętoległe-rosną one pojedynczo ,każdy liść nieco niżej od poprzedniego,tworząc spiralę.Dzięki temu ustawieniu liście znajdujące się niżej nie są odcięte od światła przez znajdujące się wyżej.
-naprzeciwległe-liście są ustawione parami i wyrastają po przeciwnych str.łodygi
-okółkowe-liście rosną na jednej wysokości dookoła łodygi
-naprzemianległe
Mam nadzieję ,ze pomogłam ;))
6 3 6
2010-02-07T12:23:45+01:00
**Kształty lisci :

Blaszka liściowa wykazuje dużą zmiennosc postaci tzn moze byc niepodzielna , wcinana lub moze skladac sie z kilku oddzielnych (odrebnych) czlonow zwanych listkami . Gdy lisc ma niepodzielna blaszke nazywamy go lisciem pojedynczym .

W przypadku gdy blaszka podzielona jest na szereg listkow osadzonych na wspolnej osadce mowimy o lisciu zlozonym . np :
w zalaczniku ---------> " biolxx "




**Rozmieszczenie liści - inaczej ulistnienie ( czyli wszystkie liscie danej rosliny )

W poszukiwaniu dostepu do swiatala , wody oraz zabezpieczajac sie przed gwaltownymi deszczami , wiatrem oraz dzialaniem promieni slonecznych liscie posiadaja stosowne ustawienie na lodydze np :
w zalaczniku ---------> " rozmiesczenie( ulozenie ) lisci "
1 5 1